Odd Molly slog rekord i e-handeln – står nu för 40%

"Jag är övertygad om att det är rätt tillfälle".

Odd Mollys e-handel går bättre än någonsin. Under 2017 stod den egna e-handeln tillsammans med försäljningen via digitala återförsäljare, för 40 procent av omsättningen på 432 miljoner kronor. Det kan jämföras med att den digitala försäljningen stod för 35 procent under 2016 och för endast 10 procent för fem år sedan.

"E-handeln klart viktigaste motorn"

I en personlig kommentar till årsrapporten, under rubriken "branschen förändras och vi med den", lyfter Anna Attemark fram hur viktig e-handeln är för Odd Molly.

Annons

- Den stora förflyttningen vi gjort har handlat om att gå från ett designdrivet till kundfokuserat bolag, från kläder till livsstil samt att vi ökat kontrollen över den egna retailförsäljningen, där den tidiga satsningen på e-handel varit den klart viktigaste motorn bakom Odd Mollys tillväx, skriver Anna Attemark bland annat.

Besvikelse trots All-time-high

Samtidigt konstaterar hon att de fysiska butikerna brottas med bristande lönsamhet, vilket bland annat resulterade i att den totala omsättningen bara ökade med två procent under 2017. 

- Även om vi nådde all-time-high avseende försäljningen, så kan vi dock konstatera att 2017 blev svagare än vi önskat. Den höga tillväxttakten i våra digitala kanaler är långsiktigt mycket positiv men den kraftiga avmattningen i den traditionella handeln ger utmaningar i det kortare perspektivet, som måste hanteras.

Mer nätfokus under 2018

De fysiska butikerna ses dock fortfarande som en viktig del av affärsidén, under förutsättning att de är lönsamma. Framtiden verkar dock tillhöra e-handeln. 

Under 2018 ska Odd Molly fokusera ännu mer på digital försäljning och bland annat lansera fler mindre specialkollektioner med korta ledtider - som förstås främst ska säljas på nätet.

Lämnar "med stort vemod"

Som vi kunde berätta i början av månaden, så har Anna Attemark trots e-handelns framgångar beslutat sig för att lämna över posten till företagets nuvarande vice vd. Något som hon beskirver som ett vemodigt beslut.

- Avslutningsvis vill jag kommentera att det var med stort vemod jag i början av februari fattade beslutet att gå vidare från Odd Mollys fantastiska team och livsstilskoncept till uppdrag utanför bolaget. Jag är övertygad om att det är rätt tillfälle, efter nästan sju år, att lämna över stafettpinnen till Jennie Högstedt Björk, idag sortimentschef och vice vd, avslutar hon.

LÄS ÄVEN: Odd Mollys vd slutar - hon tar över jobbet

Annons

Annons