Ökad kontroll av PostNord efter att klagomålen ökat med 33%

Post- och telestyrelsen ändrar tillsynen av PostNord från en gång om året till en gång i månaden.

Under 2015 fick Post- och Telestyrelsen in 847 klagomål på den svenska posthanteringen. Det kan jämföras med 638 klagomål under 2014. Ökningen har fått Post- och telestyrelsen att reagera, och myndigheten knyter samman de sämre siffrorna med rutinförändringarna PostNord genomfört den senaste tiden, med automatisk brevsortering och högre arbetsbelastning för brevbärarna.

- Ibland har man till exempel inte haft tillräckligt med personal. Det kan vara en anledning till att det har blivit såhär, säger Peter Ekstedt, presschef på Post- och telestyrelsen.

Annons

Vad är det annars då, att den nya tekniken inte riktigt satt sig?

- Ja, precis. Det är nog den främsta orsaken.

"Kan konstatera ett allvarligt problem"

Enligt Peter Ekstedt har Post- och telestyrelsen och PostNord ungefär samma bild av situationen som uppstått, något som bekräftas av SVT:s artikel.

– Vi har på ett antal platser haft en hel del problem och vi har brustit i rutiner och haft systematiska avvikelser i vår tekniska utrustning. Men på det totala skulle jag inte säga att vi inte har en situation där det är dåligt överallt, på det totala är det bra, säger Erika Alquist, chef för distribution på PostNord.

Nu skärper Post- och telestyrelsen sin kontroll av PostNord. Tidigare har myndigheten bara begärt in uppgifter av företaget en gång om året men nu kommer det istället att ske en gång i månaden.

- Vi kan konstatera att detta är ett allvarligt problem, dels beroende på omfattningen och dels beroende på att det pågått under så lång tid. Inte ens kortsiktigt har PostNord kommit tillrätta med problemen, säger Sten Selander, chef för postavdelningen på Post- och telestyrelsen till SVT.

Annons