Ökade 90 procent extra – slopar mål på 22,7 miljoner

Nu firar ElCykelvaruhuset med en ny butik.

På bara ett halvår lyckades den nystartade e-handeln Vessla.com sälja nära 400 elmopeder, vilket vi kunde berätta om i förra veckan.

LÄS ÄVEN: Vessla nära 400 sålda mopeder - tar klivet utomlands

Annons

Men rusningen efter nya transportmedel gäller inte bara elmopeder. Många konsumenter vill nämligen gärna ha en elcykel. Åtminstone om man ska döma av det kraftiga intresset som e-handelsaktören ElCykelvaruhuset upplever just nu.

Var beredda på dubbelt upp

Företaget hade egentligen planerat att sälja för 22,7 miljoner kronor under 2018, vilket i så fall hade varit en fördubbling jämfört med 2017. Men redan under januari och februari överträffade ElCykelvaruhuset sitt försäljningsmål med 90 procent, vilket förstås gör att resten av försäljningsåret ser ljust ut.

Nu har företaget satt ett nytt mål för 2018 - nämligen att nå en omsättning på 33 miljoner kronor. 

- Vi är mycket glada för denna positiva försäljningsutveckling, och planerar att fortsätta att vara den självklara elcykelexperten på marknaden, säger Mikael Klingberg, vd för ElCykelvaruhuset, i ett pressmeddelande.

Elfordonspremie gör susen?

För att möta det ökande intresset för att köpa elcyklar har ElCykelvaruhuset även bestämt sig för att öppna en ny fysisk butik. Den kommer att slå upp portarna den 3 april på Lindhagensplan i Stockholm.

- Det blev för trångt i den befintliga butiken på Sveavägen, och vi har därför beslutat att öppna ytterligare en fysisk butik här i Stockholm för att stödja vår fokuskanal, nämligen e-handeln, säger Mikael Klingberg.

Orsaken till elcyklarnas plötsliga popularitet har troligen att göra med att Sverige har infört en elfordonspremie. Den innebär att man får en subvention på 25 procent när man köper exempelvis en elcykel eller en elmoped. I december 2017 utsågs elcykeln dessutom till Årets Julklapp.

LÄS ÄVEN: E-handlare i positiv chock över Årets Julklapp

Annons

Annons