Ökning för brittisk E-handel – men elektroniken saktar in

Kläder och accessoarer går framåt, men försäljningen av ekektronikprodukter går trögt och trädgårdsbranschen backar.

De senaste siffrorna från den brittiska distanshandelsorganisationen IMRG visar på ännu en månad med tvåsiffrig ökning. Under juli månad hade e-handeln i landet ökat med tolv procent jämfört med året innan. E-handeln via mobila enheter ökade under samma period med rekordhöga 42 procent.

Framför allt ökar försäljningen av kläder, som trots en skakig start på året lyckades öka med 14 procent i juli. Det är den andra rejäla ökningen för året efter en 15-procentig ökning i juni. Även accessoarer och skor har sålt mycket bra under juli månad.

Annons

-Med den långsamma inledningen på året kan det vara så att detaljhandlarna kände sig pressade till längre och djupare försäljningskampanjer för att stimulera aktivitet, och att vi nu är inne i en sommarsäsong där handeln har normaliserats i en viss omfattning innan vi går in i årets stora handelsperiod, säger Tina Spooner, som är chief information officer på IRMG.

Smolket i bägaren utgörs av elektronikhandeln, som bara ökade med fem procent. Mellan januari och juli ökade elektronikhandeln med bara tre procent. Samma siffra för förra året var 14 procent. Dåligt går det också för trädgårdsbranschen, som efter att ha fått färre och färre online-köp sedan februari i år nu visar upp en minskning på 14 procent jämfört med 2014.

Annons