Annons

Ökning på 140% när B2B-företaget nysatsade på e-handel Källs.se

Ökning på 140% när B2B-företaget nysatsade på e-handel

2016-10-10 09:25

Källs har ökat sin försäljning rejält det senaste året, mycket tack vare sin nya e-handel.

Källs Materialhantering, som säljer lager- och kontorsinredning främst till verkstadsindustrin, grundades 1998. Källs har funnits på nätet sedan 2003 men enligt Johan Thulin, marknadsansvarig på Källs.se, var det först 2010 som företaget började med e-handel ”på riktigt”.

I våras tog Källs ytterligare ett kliv på nätet när man lanserade sin nya e-handel. Förutom en mer modern look lades stort fokus på förenklade köpflöden och den nya sajten visar fina siffror. Förutom försäljningsökningen har konverteringen ökat med 58 procent och ordervärdet har stigit med 35 procent så här långt.

– Vi har direkt ökat försäljningen med 140 procent jämfört med förra året. Vi har verkligen tänkt igenom olika delar, till exempel hur vi vill ha navigationen för att det ska vara lätt att hitta, säger Johan Thulin.

B2B kan lära av B2C

B2B-handeln håller sakta men säkert på att leta sig ut på nätet och de företag som hittat ett framgångsrikt recept vittnar om nöjda kunder och i många fall ökad omsättning. Något som även Källs nu märker av.

Annons
Annons

Och precis som privatkunderna ställer företagen nu allt större krav på nätet. Som exempel nämner Johan Thulin att kunderna vill veta exakt leveranstid och vad en specialbeställning kommer att kosta, och de vill veta det dygnet runt.

– Jag tänker så här - att de som jobbar i företag också är privatpersoner som e-handlar privat och förväntar sig samma service i sin professionella roll. Det är krav som vi inom B2B måste anpassa oss till, säger Johan Thulin.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta