Ökning på 140% när B2B-företaget nysatsade på e-handel

Källs har ökat sin försäljning rejält det senaste året, mycket tack vare sin nya e-handel.

Källs Materialhantering, som säljer lager- och kontorsinredning främst till verkstadsindustrin, grundades 1998. Källs har funnits på nätet sedan 2003 men enligt Johan Thulin, marknadsansvarig på Källs.se, var det först 2010 som företaget började med e-handel ”på riktigt”.

I våras tog Källs ytterligare ett kliv på nätet när man lanserade sin nya e-handel. Förutom en mer modern look lades stort fokus på förenklade köpflöden och den nya sajten visar fina siffror. Förutom försäljningsökningen har konverteringen ökat med 58 procent och ordervärdet har stigit med 35 procent så här långt.

Annons

– Vi har direkt ökat försäljningen med 140 procent jämfört med förra året. Vi har verkligen tänkt igenom olika delar, till exempel hur vi vill ha navigationen för att det ska vara lätt att hitta, säger Johan Thulin.

B2B kan lära av B2C

B2B-handeln håller sakta men säkert på att leta sig ut på nätet och de företag som hittat ett framgångsrikt recept vittnar om nöjda kunder och i många fall ökad omsättning. Något som även Källs nu märker av.

Och precis som privatkunderna ställer företagen nu allt större krav på nätet. Som exempel nämner Johan Thulin att kunderna vill veta exakt leveranstid och vad en specialbeställning kommer att kosta, och de vill veta det dygnet runt.

– Jag tänker så här - att de som jobbar i företag också är privatpersoner som e-handlar privat och förväntar sig samma service i sin professionella roll. Det är krav som vi inom B2B måste anpassa oss till, säger Johan Thulin.

Annons