Annons

Ökning på 140% när B2B-företaget nysatsade på e-handel Källs.se

Ökning på 140% när B2B-företaget nysatsade på e-handel

2016-10-10 09:25

Källs har ökat sin försäljning rejält det senaste året, mycket tack vare sin nya e-handel.

Källs Materialhantering, som säljer lager- och kontorsinredning främst till verkstadsindustrin, grundades 1998. Källs har funnits på nätet sedan 2003 men enligt Johan Thulin, marknadsansvarig på Källs.se, var det först 2010 som företaget började med e-handel ”på riktigt”.

I våras tog Källs ytterligare ett kliv på nätet när man lanserade sin nya e-handel. Förutom en mer modern look lades stort fokus på förenklade köpflöden och den nya sajten visar fina siffror. Förutom försäljningsökningen har konverteringen ökat med 58 procent och ordervärdet har stigit med 35 procent så här långt.

– Vi har direkt ökat försäljningen med 140 procent jämfört med förra året. Vi har verkligen tänkt igenom olika delar, till exempel hur vi vill ha navigationen för att det ska vara lätt att hitta, säger Johan Thulin.

B2B kan lära av B2C

B2B-handeln håller sakta men säkert på att leta sig ut på nätet och de företag som hittat ett framgångsrikt recept vittnar om nöjda kunder och i många fall ökad omsättning. Något som även Källs nu märker av.

Annons
Annons

Och precis som privatkunderna ställer företagen nu allt större krav på nätet. Som exempel nämner Johan Thulin att kunderna vill veta exakt leveranstid och vad en specialbeställning kommer att kosta, och de vill veta det dygnet runt.

– Jag tänker så här - att de som jobbar i företag också är privatpersoner som e-handlar privat och förväntar sig samma service i sin professionella roll. Det är krav som vi inom B2B måste anpassa oss till, säger Johan Thulin.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta