Ökning på 75 procent i år för Toolab Verktyg:s e-handel

Verktygsbutiken Toolab går starkt framåt och räknar med omsättning på minst 45 miljoner i år.

Toolab Verktyg kan nöjt se tillbaka på ett starkt år. Företagets e-handel har ökat med ungefär 75 procent både sett till intäkter och till antalet transaktioner, och räknar man även med företagets fysiska butik har bolaget totalt sett nästan dubblat sin omsättning. Nu räknar Toolab med att landa på 45-46 miljoner i omsättning för 2015.

- Jag är ganska övertygad om att den största anledningen är att vår bransch fortfarande är ganska ny på nätet och att vi är några stycken som tagit täten på sortiment och utbudssidan, säger Daniel Larsen på Toolab Verktyg.

Annons

Samma priser för alla

Han berättar att Toolab har satsat på ett stort sortiment som dessutom breddas med nya produkter varje vecka. Tanken är att erbjuda god kvalitet till förmånliga priser.

- Vi riktar oss mycket till den delen av folket som vill ha riktigt bra produkter till ett pris som motsvarar det som en snickare får betala. Vi har inga rabattstegar och sådant. Man får som privatperson betala exakt det priset som ett byggföretag hos oss betalar. Vi kör ett ärligt och rakt pris till alla. Vi brukar säga att ett bra pris är ett bra pris oavsett vem som får det.

En annan framgångsfaktor har varit att erbjuda snabba leveranser. Enligt Daniel Larsen skickas de allra flesta ordrar ut från lagret samma dag som beställningen kom in. Och det är inte bara omsättningen som ökar, även vinsten är på väg uppåt.

- Resultatmässigt så kommer vi att göra ett riktigt bra år också. Så nu börjar alla investeringar i lager, affärssystem och transportsystem ge resultat i effektivitet och då även i lönsamhet. Vårt helt klart bästa år hittills blir i år, avslutar han.

Annons