Olika e-handel i olika länder vinsttrick för Zalando

Zalando anser sig ha kartlagt skillnaderna mellan olika europeiska marknader och på så sätt gjort rekordvinst.

Klädesbutiken Zalando har vuxit snabbt de senaste åren och är i dag en av de största onlinebutikerna i Europa som säljer uteslutande kläder, skor och accessoarer. Företaget har flera tusen anställda som säljer varor i 15 länder, och kommer enligt uppgift upp i försäljningssiffror på 2,2 miljarder euro om året.

Nu berättar bolagets talesperson Boris Radke i en intervju med Quartz att hemligheten bakom framgången är att bolaget anpassat sig väldigt bra till hur människor i olika länder ser på e-handel, vad gäller allt från webbsidans utformning till sortiment och betalningsmöjligheter.

Annons

- USA handlar om enkelhet. Europa handlar om komplexitet. Alla fördomar du har blir bekräftade, det är väldigt roligt, säger Boris Radke, med hänvisning till olika e-handelsmodeller.

Schweizare morgonpigga

Hittills har företaget noterat flera skillnader i hur européer hanterar sina inköp på nätet. Till exempel är schweizarna enligt Radke uppe tidigt och därför öppnar Zalandos kundtjänst i Schweiz tidigare än i andra länder. Andra saker som utmärker sig är att britter och fransmän hellre än andra använder kreditkort och att skandinaver i allmänhet har goda kunskaper om Internet och jämfört med sina grannar på kontinenten gör fler inköp via mobilen.

Annons