Annons

Öljätten öppnar e-handel med leverans samma dag Santiago Murphy

Öljätten öppnar e-handel med leverans samma dag

2018-06-11 10:02

Löser e-handeln med lokala samarbeten.

Ett av världens största bryggeriföretag, Heineken, har valt att komplettera försäljningen via återförsäljare med en egen e-handel, eller två. Företaget lanserade nyligen Draftforhome.com som erbjuder fatöl riktad till konsumenter, med leverans samma dag. Planen är att butiken ska nå alla i USA men den testas just nu i New York.

Heineken har sedan tidigare en nätbutik som säljer produkter relaterade till varumärket. Men att sälja sin kärnprodukt via e-handel ska vara relativt nytt, även om de sålt fatöl online i hemlandet Nederländerna sedan 2014.

I slutet av förra året började man dock sälja sina drycker via now.heineken.com som ska rikta sig till amerikanerna.

Annons
Annons
- Konsumenterna gör en allt större del av sina inköp via e-handel, eftersom det ger en bekväm och omedelbar lösning jämfört med att gå till en butik, säger Santiago Murphy, innovationschef för Heineken i USA, till sajten Digiday.

Samtal med Amazon

Bryggerijätten verkar helt enkelt ha insett att de måste börja experimentera med e-handel för att hänga med i utvecklingen. För att driva de nya nätbutikerna så har man ingått samarbeten med flera lokala företag som lagerför och sköter leveranserna, vilket i USA ska vara ett lagkrav då bryggerier inte får sälja direkt till konsumenter.

Heineken ska dock även vara i samtal med Amazon för att eventuellt kunna skala upp sin e-handelssatsning ytterligare.

- Vi inleder samarbeten med alla nivåer av ölbranschen för att se till att vi kan nå upp till konsumenternas förväntningar på att få tillgång till våra produkter online, säger Santiago Murphy.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

1
Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta