Öljätten öppnar e-handel med leverans samma dag

Löser e-handeln med lokala samarbeten.

Ett av världens största bryggeriföretag, Heineken, har valt att komplettera försäljningen via återförsäljare med en egen e-handel, eller två. Företaget lanserade nyligen Draftforhome.com som erbjuder fatöl riktad till konsumenter, med leverans samma dag. Planen är att butiken ska nå alla i USA men den testas just nu i New York.

Heineken har sedan tidigare en nätbutik som säljer produkter relaterade till varumärket. Men att sälja sin kärnprodukt via e-handel ska vara relativt nytt, även om de sålt fatöl online i hemlandet Nederländerna sedan 2014.

Annons

I slutet av förra året började man dock sälja sina drycker via now.heineken.com som ska rikta sig till amerikanerna.

- Konsumenterna gör en allt större del av sina inköp via e-handel, eftersom det ger en bekväm och omedelbar lösning jämfört med att gå till en butik, säger Santiago Murphy, innovationschef för Heineken i USA, till sajten Digiday.

Samtal med Amazon

Bryggerijätten verkar helt enkelt ha insett att de måste börja experimentera med e-handel för att hänga med i utvecklingen. För att driva de nya nätbutikerna så har man ingått samarbeten med flera lokala företag som lagerför och sköter leveranserna, vilket i USA ska vara ett lagkrav då bryggerier inte får sälja direkt till konsumenter.

Heineken ska dock även vara i samtal med Amazon för att eventuellt kunna skala upp sin e-handelssatsning ytterligare.

- Vi inleder samarbeten med alla nivåer av ölbranschen för att se till att vi kan nå upp till konsumenternas förväntningar på att få tillgång till våra produkter online, säger Santiago Murphy.

Annons