Om tre veckor tar Klarna klivet in i USA

Det har varit på tapeten ett tag, Klarnas expansion till USA, men nu är det snart dags och om tre veckor lanserar det svenska betalbolaget sina tjänster i landet. En satsningen som väntas kosta bolaget 820 miljoner kronor, minst.

I december berättade Klarna för första gången lite mer ingående om sina expansionsplaner för USA. En jättemarknad som lockat bolaget sedan starten för 10 år sedan. Lanseringen var planerad till mars 2015 och nu är det snart dags.

Enligt Klarnas grundare och vd, Sebastian Siemiatkowski, kommer lanseringen att ske om tre veckor.

Annons

– Det känns jätteroligt. Vi kommer att starta upp med mindre kunder för att testa systemen. Därefter är tanken att vi ska skala upp i större utsträckning till sommaren, säger Sebastian Siemiatkowski till nyhetssajten Breakit.

En otrolig skalskillnad

Som vi rapporterat tidigare väntas satsningen kosta Klarna runt 100 miljoner dollar, cirka 820 miljoner kronor med dagens valutakurs. Men om responsen är god kan det blir mer pengar än så.

– Det är några milstolpar ska uppnås för att alla pengarna ska sättas i arbete. Men generellt finns det en solid investerarbas i Klarna. Kan vi visa upp ett bra track record är de redo att göra investeringar, säger Sebastian Siemiatkowski.

Och att potentialen är stor på andra sodan pölen råder det tydligen inget tvekan om.

– I våra samtal med kunder och potentiella e-handlare upplever jag att det finns en väldig öppenhet för nya lösningar där. Sedan är bolagen mycket, mycket större. Om vi träffar en, inom citattecken, liten e-handlare där så kan det sig att de omsätter 250 miljoner kronor på nätet. Det är en ganska stor e-handlare hemma i Sverige. Det är fascinerande att se skalskillnaden, att det är så otroligt stort, säger Sebastian Siemiatkowski.

 

Källa: Breakit.se
På bild: Sebastian Siemiatkowski, CEO
& Niklas Adalberth, deputy CEO

Annons
Annons