Om två veckor står e-handeln stilla i Sverige

Juni överraskade trots årets sämsta dag.

Ny månad, nytt analysbrev. Detta stämmer för det mesta, men analysbrevet för juli månad kommer tyvärr att utgå. Analysbrevet återvänder igen efter att augusti har passerat.

Alltså ännu större anledning att idag njuta fullt ut av analysbrevet för juni månad, som precis skickades ut till alla som prenumererar på det.

Annons

Dålig dag betyder inte dålig månad

Juni månad har innehållit en hel del avvikande händelser. Vi har till exempel betat av årets förmodligen sämsta e-handelsdag. Det var en tuff kamp mellan midsommarafton och påskafton.

En dålig dag gör dock inte en dålig månad och när vår analysavdelning tittar närmare på juni så ser det faktiskt ganska bra ut. Det vill säga om man jämför med samma period förra året.

Tillväxt på 22 procent

Försäljningen steg nämligen för svenska e-handlare med 22 procent under juni. Vilket kan jämföras med maj i år som endast växte med 7 procent jämfört med förra året.

Likaså växte antalet order med 14 procent i juni och besöken toppade med 16 procents tillväxt jämfört med i fjol.

Analysavdelningen undersökte även temperaturen med hjälp av data ifrån SMHI och det visar sig att juni hade lägre medeltemperatur jämfört med 2016.

- Den något lägre temperaturen kan ha lockat fler att sköta shoppingen hemifrån i år, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Vecka 29 blir katastrof

Nästa månad får ni som sagt klara er utan någon analys men redan nu kan vi tyvärr konstatera att det kommer bli dåligt. Juli är historiskt sett en av årets sämsta månader så även om vi har tur med vädret, det vill säga kyla och regn, så kommer det inte att bli någon försäljningssuccé.

- Det är semestertider och speciellt vecka 29 (i år 17-23 juli) utmärker sig negativt eftersom den har varit en av de absolut sämsta veckorna de senaste två åren, konstaterar Joakim Andersen krasst i dagens analysbrev.

Annons

Annons