Ombud i Västsverige vittnar om olönsam posthantering

"Vi har blivit ett postombud", säger en Ica-handlare.

För låg ersättning och allt större paketmängder, vilket resulterar i dålig lönsamhet. Så säger fem postombud i Västsverige som P4 Väst haft kontakt med.

- Det är jättetrångt. I somras hade vi redan lika mycket paket som förra julen, säger en butikschef i Färgelanda.

Annons

Den bilden delar han med en kollega i Trollhättan.

- Det är en kopiös ökning. Sista året har vi ökat med lite drygt 30 procent jämfört med föregående år.

Tog bort kassa för att få plats med paket

Paketmängderna uppges främst bero på den ökande e-handeln, och har för flera handlare nu resulterat i att utrymmet tagit slut hos ombuden. I Trollhättan har man exempelvis fått ta bort en kassa i butiken för att få plats med alla paket. 

Men trots att paketen blir allt fler och kräver allt större arbetsinsatser av ombuden, så menar handlarna att priset de får betalt per hanterat paket har minskat genom åren.

- Det centrala avtalet mellan Ica och Postnord har blivit sämre med tiden. Vi får mindre betalt för jobbet vi lägger ned, så är det. Vi har blivit ett postkontor. Här kan du göra de flesta ärenden du kunde göra på de gamla postkontoren, säger en handlare.

Hemleverans ska “utjämna” mängden

Och ingen av de fem livsmedelsbutiker som P4 Väst varit i kontakt med tycker att det är lönsamt för dem att vara ombud.

- Utifrån intäkterna som är, så är det inte lönsamt. Men det har andra värden, det driver kunder till butiken, säger en biträdande butikschef i Vänersborg.

Från Postnords sida vill man inte kommentera vilken betalning handlarna får per paket eller huruvida detta ökat eller minskat med åren, men företagets ombudsnätschef, Annette Rihagen, uppger att hon känner till problemet med de ökande paketmängderna.

Annons

- Vi måste hitta fler servicepunkter, och vi måste börja med hemleverans för att utjämna det hela, säger hon.

Annons