Omnihandlaren firar 100 år med ökning på 100 miljoner

Nu börjar snart MatHem-leveranserna.

Clas Ohlson har ökat omsättningen med 100 miljoner under räkenskapsårets första nio månader, jämfört med samma period under det förra räkenskapsåret. Mer exakt så har kedjan gått från en försäljning på drygt 5,4 miljarder kronor, till en försäljning påöver 6,5 miljarder. Det motsvarar en total ökning på 113 miljoner kronor, eller - om man så vill - två procent. Samtidigt minskade rörelseresultatet med 18 miljoner under samma period.

Firar 100 år

Hundramiljonersökningen sammanfaller med att Clas Ohlson nu i mars inledde firandet av att kedjan funnits i 100 år. Företagets vd och koncernchef, Lotta Lyrå, konstaterar nu att även en 100-åring måste vara pigg nog att ta sig an dagens utmaningar inom handeln.

Annons

- De förändringar som pågår på marknaden innebär stora möjligheter för Clas Ohlson, både i det korta perspektivet och på lång sikt. Med utgångspunkt i vår starka position och vårt starka varumärke arbetar vi för att utveckla kunderbjudandet, kundmötet och våra försäljningskanaler, skriver hon i en kommentar till rapporten.

"Online utvecklades väl"

Samtidigt konstaterar hon att företaget växer online - på alla marknader, men särskilt på en.

- Försäljningen online utvecklades väl på samtliga marknader, särskilt i Storbritannien. Vi har under perioden investerat mer i marknadsföring och marginal för att driva försäljning, vilket har påverkat resultatet negativt jämfört med föregående år, sammanfattar Lotta Lyrå.

I Norge har företaget dessutom nu lanserat click and collect i hela butiksnätverket och i Sverige ska detta också utvecklas i vissa utvalda butiker, något som uppges komma att ske i samarbete med teleoperatören Telenor.

Första ordern om ett par veckor

Och dessutom är förra årets stora nyhet för företagets del - delägarskapet och det nyinledda samarbetet med MatHem - nu äntligen på väg att sjösättas. 

LÄS ÄVEN: MatHem kör ut Clas Ohlsons varor i unikt samarbete

- Vi har arbetat intensivt med MatHem för att utforma det gemensamma erbjudandet. Med MatHems digitala plattform som komplement, kan vi komma närmare våra kunder med ett erbjudande med leverans hem till dörren och nå nya kundgrupper. Vi räknar med att kunna ta emot den första kundordern redan om några veckor, skriver Lyrå.

LÄS ÄVEN: Affären med Clas Ohlson gav MatHem 221 miljoner i kassan

Annons

Annons