Omnikanalhandel om britten själv får välja

En majoritet av de brittiska konsumenterna tycker det är viktigt att kunna shoppa i flera olika kanaler. Det visar en ny studie som samtidigt säger att få är nöjda med den upplevelse som återförsäljare kan leverera i dagsläget när det gäller omnikanalhandel.

Handeln från mobila enheter har tagit ett rejält kliv framåt under det senaste året i Storbritannien. Nyligen kunde vi läsa om hur e-handeln i landet nått en brytpunkt, och näthandelns tillväxt sker nu främst från försäljningen via mobila enheter.

Men det är inte bara mobil handel som gäller på de brittiska öarna. De flesta brittiska konsumenterna tycker även att det är viktigt att kunna handla över flera kanaler. Enligt en ny studie utförd av SAP i Storbritannien, tror 75 procent av de tillfrågade att det kommer att bli viktigt att erbjuda en konsekvent och sammanhållen handel i flera olika kanaler.

Annons

70 procent tyckte också att kundupplevelsen var bättre när de kunde välja hur de skulle shoppa, och i studien förutspår man att inom fem år, kommer 44 procent av alla köp involvera mer än en kanal. Trots det säger endast 15 procent av konsumenterna att man för tillfället mycket nöjda med sina erfarenheter från omnikanalhandeln.

– De fysiska butikernas roll håller på att förändras. Showrooming är ett populärt sätt för konsumenter att kolla in produkter i butik innan de köper dem på nätet, ofta till ett bättre pris. Återförsäljare måste nu se till att prioritera så att kunderna kan handla i flera kanaler och ändå ta del av en konsekvent och sammanhållen shoppingupplevelse. Att ge kunden möjlighet att handla från önskad kanal är en enkel och kostnadseffektiv väg att gå, säger Chris Osborne, Industry Principle for Retail på SAP i Storbritannien och Irland.

Måste analysera kunddata

Studien visade också att 13 procent av de tillfrågade klassade sig som ”omni-entusiaster”. De tycker helt enkelt att det är väldigt viktigt att kunna handla via olika kanaler. Samtidigt angav 22 procent att de tyckte precis tvärtom, de tyckte alltså inte att det var viktigt att kunna handla från flera olika kanaler.

72 procent av de tillfrågade förväntar sig dock fortfarande att kunna ta reda på saker om önskad produkt, shoppa, ta emot varor och ha tillgång till kundtjänst på det sätt de helst önskar.

– Det enda sättet att förstå dessa skillnader är att analysera den kunddata som varje kanal samlar in vid varje köp. Utmaningen är sen hur man ska samla ihop all data för att få en helhetssyn av sina kunder, säger Chris Osborne.

Källa: Internet Retailing

Annons