Annons

Området där den fysiska handeln trotsar e-handeln Var handlar man fortfarande i fysiska butiker?

Området där den fysiska handeln trotsar e-handeln

2018-05-29 10:30

"Fortsätter att visa stark tillväxt".

Handeln i stadskärnor och köpcentrum har i tur och ordning drabbats av hårdare konkurrens, och det är den växande e-handeln som brukar pekas ut som boven i dramat. Nyligen kunde vi berätta att Sveriges samlade köpcentrumyta verkar ha nått ett skifte och inte längre växer i samma takt som tidigare, och på de köpcentrum som redan finns har e-handelsnärvaron fått ett allt större utrymme.

LÄS ÄVEN: E-handeln tar över Sveriges köpcentrum

Vill handla livsmedel och alkohol

Men det finns ett område i den fysiska handeln som faktiskt inte verkar ha påverkats av e-handelns framfart - nämligen gränshandeln mellan Norge och Sverige. På grund av de billigare priserna fortsätter norrmännen att vallfärda över gränsen för att handla i de svenska butikerna.

Annons
Annons

Förra året gjordes 13,7 miljoner resor från Norge till Sverige och i 70 procent av fallen ska handel ha varit målet med resan, enligt siffror från Svensk Handel. Framför allt ska norrmännen gärna köpa på sig livsmedel, godis och alkohol när de gästar Sverige.

- Gränshandeln trotsar den snabbt växande digitaliseringen och fortsätter att visa stark tillväxt. För vissa kommuner nära den norska gränsen är handeln en motor som skapar många jobb och stora skatteintäkter, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Antalet fysiska butiker ökar

Trots att digitaliseringen i övrigt förändrar sättet vi handlar på, tror Svensk Handel att gränshandeln från Norge går en ljus framtid till mötes. Redan i dag är den betydligt starkare än sina motsvarigheter från Danmark och Finland, där det i större utsträckning är till exempel turism som utgör en anledning för att åka till Sverige.

- Den svenska handeln är attraktiv bland norrmännen. Utbudet av butiker nära den norska gränsen blir allt större och många norrmän ser resan till Sverige som en upplevelse där de kan handla till riktigt bra priser, säger Mats Hedenström.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta