Annons

Omsättningen minskar och förlusterna ökar för CDON

Omsättningen minskar och förlusterna ökar för CDON

2013-10-21 10:18

E-handelsbolaget CDON Group redovisar en förlust efter skatt på -21,1 miljoner kronor för tredje kvartalet 2013. Det kan jämföras med en förlust på 11,3 miljoner kronor motsvarande period 2012. Nu fortsätter nätjätten att rea ut sitt lager, och jakten på att bli ett fullsortimentvaruhus på nätet.

Det har varit ett tufft år för CDON Group och tredje kvartalet levererar inte heller det några glädjesiffror. Omsättningen uppgick till 949,6 miljoner kronor, jämfört med 953,3 miljoner kronor ett år tidigare (982,5 miljoner kronor inklusive avyttrade verksamheter).

Samtidigt gör man en förlust på 21,1 miljoner kronor efter skatt. Siffran för motsvarande period 2012 var en förlust på 11,3 miljoner kronor. I somras gick nätjätten även ut och meddelade att man skulle rea ut stora delar av sitt lager, och det ska vara en av förklaringarna till att marginalerna försämrats.
– Inom CDON.com fortsatte lagerreduktionen av datorprodukter vilket lett till en negativ resultatpåverkan om cirka 13 miljoner kronor under kvartalet och Underhållningssegmentet uppvisade därmed ett svagt positivt underliggande rörelseresultat. Vår ambition är att göra CDON.com till ett fullsortimentvaruhus på nätet och vi fortsätter att leverera på vår strategi att försvara vår marknadsledande position och successivt bredda produktutbudet, säger Paul Fischbein, VD och koncernchef.

Tre av fyra visar tillväxt

De stora utförsäljningarna av CDON:s lager väntas fortsätta under de kommande månaderna, något som kan påverka marginalen negativt även under det fjärde kvartalet. Men förutom jättereor har man också lagt stort fokus på effektivitetshöjande åtgärder, särskilt inom Modesegmentet.

Bland annat har en ny teknisk plattform driftsatts och merparten av de interna förstärkningarna och omstruktureringsåtgärderna i Nelly.com har slutförts. Och trots att den marknaden missgynnats något av det varma vädret lyckades Modesegmentet växa med drygt 14 procent under kvartalet.
– CDON Group rapporterar i kvartalet en god försäljningstillväxt i tre av fyra segment, där framförallt Sport & Hälsa uppvisar en fortsatt stark tillväxt på 37 procent under stabil lönsamhet, samtidigt som försäljningen i Modesegmentet ökade med drygt 14 procent. Även segmentet Hem & Trädgård fortsatte att växa i kvartalet, säger säger Paul Fischbein.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

friedrich
2013-10-21 17:28

Börskursen har gått upp med ca 10 % idag.
Förväntningarna måste ha varit mkt låga, jag imponeras inte av rapporten.




Annons
Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons
Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Annons
Annons
Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta