Omsättningstapp trots stark tillväxt i e-handelslogistiken

Försäljningen minskade med 3 procent.

Den nordiska logistikjätten PostNord meddelar idag sina siffror för årets tredje kvartal. Som vi vet sedan tidigare kämpar fraktbolaget med minskade brevvolymer och - relaterat till detta - uppsägningar i Danmark, som kostar skjortan. Det senare är dock ett problem som nu ser ut att lösas med hjälp av den danska staten.

Den svenska och danska staten har även, vilket vi kunde meddela i förra veckan, gått in med 667 miljoner i fraktbolaget för att stödja verksamheten.

Annons

LÄS ÄVEN: Danska och svenska staten ger PostNord 667 miljoner

E-handeln kompenserar

För årets tredje kvartal meddelar PostNord att man ser en minskad omsättning med 3 procent. Totalt landar försäljningen på 8,565 miljarder kronor. Minskningen förklaras som tidigare med en “fortsatt stor nedgång i koncernens brevvolymer”.

- Samtidigt som digitaliseringen resulterar i minskade brevvolymer ser vi en stark tillväxt på e-handelsdriven logistik samt digitala tjänster. Volymökningen för koncernens e-handelsrelaterade B2C-volymer var 17 procent under tredje kvartalet och 14 procent för årets första nio månader. Det innebär att den växande e-handelsaffären till del kompenserar för minskade intäkter från den traditionella brevverksamheten, kommenterar koncernchefen Håkan Ericsson, i dagens rapport.

“Övernattbefordran ändras”

Resultatet minskar likaså och hamnar på minus 224 miljoner kronor, jämfört med minus 145 miljoner i fjol. Anledningen? Du gissade rätt, minskande brevvolymer. Utöver kapitaltillskotet så väntar också en ny postförordning som ska hjälpa fraktbolaget att komma på rätt köl.

- En ny svensk postförordning ska träda ikraft från den 1 januari 2018. Detaljerna är ännu inte klargjorda men PostNord välkomnar att nuvarande krav på övernattbefordran ändras till tvådagarsbefordran. Samtidigt ändras kvalitetskravet från 85 procent till 95 procent, skriver Håkan Ericsson.

Beställ fredag hämta ut lördag

PostNord trycker samtidigt på deras nysatsningar för att vinna allt mer av de växande e-handelsleveranserna.

- Med början i de största städerna introduceras successivt hemleveranser kvällstid som ny standard inom Norden. Samtidigt införs lördagsleveranser till serviceställen i Sverige, vilket redan har införts i Danmark, som innebär att konsumenter kan e-handla på fredag och hämta ut varan på lördag förutsatt att e-handlarna packar varan i tid.

Annons
Annons