Online-varumärket Elly Pistol tar in 2,4 miljoner kronor

Ska erövra USA.

Elly Pistol är ett digitalt street wear-varumärke som lanserades 2015 och som idag ska ha kunder i över 40 länder via sin e-handel. Nu meddelar företaget att de tar in 2,4 miljoner kronor.

Investeringen ska komma ifrån befintliga och nya ägare och i samband med kapitaltillskottet så tar man även in Peter Lenerius som ny VD.

Annons

Vi är otroligt glada över att Peter ansluter sig till oss. Hans erfarenhet från snabbväxande bolag och just internationalisering blir ett mycket viktigt tillskott nu när vi nu tar nästa steg i vår resa, säger Cecilia de Champs, grundare av Elly Pistol.

"Ett starkt digitalt varumärke i Sverige"

Pengarna ska användas till att etablera företaget i Nordamerika och det är även det som närmast ligger på bordet för den nye vd:n Peter Lenerius.

Cecilia och teamet har gjort ett fantastiskt jobb med att bygga Elly Pistol till ett starkt digitalt varumärke i Sverige. Det finns nu alla möjligheter att ta företaget till nästa nivå med nya försäljningskanaler och marknader, där vi ser den högsta potentialen för snabb tillväxt i framförallt USA, säger Peter Lenerius.

Peter kommer närmast från en position som Nordisk vd för det Kaliforniska surf-varumärket Hang Ten. Medverkande i finansieringsrundan var bland annat JNE Invest, samt entreprenören och investeraren Fredrik Adolfsson.

Nu känner vi att vi har en så stark digital plattform och online-närvaro att stå på, att det är dags för oss att möta våra kunder på fler ställen, säger Cecilia de Champs.

Annons