Orderökning på 150 procent – leverantören ryckte in på lagret

"All personal vi kunde avvara åkte dit".

En vanlig dag brukar e-handelsföretaget Fröken Fräken packa ungefär 150 order. När natten till Black Friday hade passerat stod det dock klart att antalet paket som skulle skickas i dag redan var uppe i det dubbla.

"Inte riktigt rätt att sitta på kontoret"

Men det som i värsta fall hade kunnat bli ett komplett orderkaos, slutade istället med ett spontant samarbete e-handlare och leverantör emellan. Fröken Fräken fick nämligen hjälp av sin plattformsleverantör Kodmyran, vars vd Katrin Lundgren tog beslutet om att komma till e-handlarens undsättning.

Annons

- Som gammal e-handlare känns det inte riktigt rätt att sitta på kontoret en sådan här dag, och när jag såg ordervolymerna i år så insåg jag vilket jobb våra kunder kommer ha för att hinna packa allt i rimlig tid, och då ville jag hjälpa våra kunder lite extra. Därför ringde jag en av våra lokala kunder som redan nu under natten slagit förra årets Black Friday-rekord, och undrade om de behövde hjälp med packningen. Sedan åkte all Kodmyranpersonal vi kunde undvara dit och packade order, berättar Katrin Lundgren.

Som gammal e-handlare tvekade inte Katrin Lundgren att dra sitt strå till stacken

Lugnare hos leverantörerna

Vid lunchtid hade Fröken Fräkens Black Friday-ökning enligt uppgift kommit upp i 150 procent, så vi gissar att hjälpen på lagret kom väl till pass. Och av allt att döma led inte direkt Kodmyran av den plötsliga bristen på personal.

- Hos oss som e-handeleleverantör är Black Friday en ganska lugn dag på kontoret. Vårt mesta jobb görs i stället inför Black Friday med att stärka upp driften och med att göra design till våra kunders kampanjer. Under själva dagen är det egentligen bara driftorganisationen som har extra bevakning och i viss mån supporten om något akut inträffar, säger Katrin Lundgren.

Annons