Oro i e-handeln efter konflikten i Göteborgs hamn

Stridsåtgärderna är över och uppsägningarna ett faktum men hur e-handlarna påverkas framåt är fortfarande oklart.

Göteborgs hamn är den största i Sverige och står enligt Svenska Dagbladet för ungefär 58 procent av all import och export i landet. Sedan en längre tid tillbaka har dock hamnen, som drivs av APM Terminals, befunnit sig i en konflikt med den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet, vilket har fått stora konsekvenser för verksamheten i hamnen.

Enligt en artikel i Svenska Dagbladet har hamnen endast kunnat ha igång 35 procent av sin kapacitet under juni månad. Det har inneburit att företag inte har kunnat få sina leveranser och att stora belopp har gått förlorade även om en del av importen och exporten har kunnat gå via andra hamnar.

Annons

"Helt otroligt vad det stör importen"

På sina håll har den uppkomna situationen fört med sig funderingar för hur det ska gå när handeln går in i sin högsäsong i höst och vinter. En av de som reagerat på hamnkonflikten är Robin Gustafsson, VD för e-handelsleverantören Avensia och styrelsemedlem hos e-handlaren CoolStuff.

- Styrelsemöte på CoolStuff idag, problemområde inför julhandeln: Göteborgs hamn. Helt otroligt vad det stör importen runt Östersjön, skrev han i ett inlägg på Twitter i slutet av juni.

Enligt Robin Gustafsson är konflikten i Göteborgs hamn fortfarande igång och har varit det sedan förra året. I ett mail till Ehandel.se beskriver han det som att situationen kan få “katastrofala följder”.

Vad skulle det kunna vara för följder? Hur har till exempel CoolStuff påverkats?

- De påverkar handlarna genom leveransförseningar, exempelvis från Asien, vilket kan leda till risker för julhandeln om man beställt sitt gods alltför sent. Jag är bara styrelsemedlem och har inte rätt att uttala mig för CoolStuff, men upplever att vi har tillräckliga marginaler och att det mest lett till frustration hittills.

Enligt Annika Hilmersson, som är kommunikationschef på APM Terminals i Göteborg, upphörde konflikten - som bland annat har inneburit en lockout för en del anställda - den 30 juni, och därför är terminalen inte “påverkad av några stridsåtgärder i dagsläget”.

Normalt läge "från morgon till kväll"

Förhandlingarna resulterade dock i att 140 personer ska sägas upp från företaget och att terminalen till skillnad från tidigare inte kommer att kunna vara igång nattetid. Hur det påverkar verksamheten på längre sikt att bara vara igång från morgon till kväll återstår att se.

- Med andra ord skulle jag kunna säga att verksamheten är åter i normalt läge, från morgon till kväll, men tyvärr drabbades vårt företag av den globala cyberattacken för någon vecka sedan vilket har påverkat terminalens produktivitet något, skriver Annika Hilmersson i ett mail till Ehandel.se.

Annons

Konflikten mellan de tre hamnaktörerna i Göteborg ska enligt uppgift bero på att APM Terminals har valt att förhandla med LO trots att 85 procent av hamnens anställda har varit medlemmar i Hamnarbetarförbundet, eller Hamnfyran som den lokala klubben kallar sig, och inte i Transport. 

Alla hamnar i Sverige går enligt Annika Hilmersson under ett rikstäckande branschavtal som har tecknats av Sveriges Hamnar med Svenska Transportarbetareförbundet. Hon tillägger att det enligt svensk lag är först tecknat kollektivavtal som gäller. 

Skulle du alltså säga att det inte finns någon anledning för e-handlarna att oroa sig inför julhandeln?

- Om inte några nya stridsåtgärder läggs från Hamnfyran, så har APM Terminals ett normalt utgångsläge när vi planerar för vår verksamhet och gör allt vad vi kan för att möta våra kunders behov.

FÖRTYDLIGANDE: Det stod tidigare i artikeln att APM Terminals var i konflikt med båda fackförbunden. Korrekt är konflikten endast är mellan APM och Hamnarbetarförbundet. 

Annons