Annons

Orosmoln på horisonten för den varma onlinematen

Orosmoln på horisonten för den varma onlinematen

2016-10-31 14:18

Tjänsterna som levererar restaurangkäk ökar till antalet. Men vems fel är det om något saknas eller om maten är kall?

Onlinepizza, Pizzahero, Foddora och Wolt är bara några exempel. Matleveranstjästerna blir allt fler och vi beställer hem mer mat än någonsin. Men vad gäller om något går snett på vägen, och vilka rättigheter har man som kund?

Konsumentköplagen ger konsumenten rätt att reklamera om det skulle vara något fel på varan som levereras, vilket även gäller mat. Så om något saknas i beställningen, eller inte är som utlovat, kan man kräva att få det omlevererat eller be om en prisnedsättning.

Något som Sydsvenskan idag belyser i en artikel och där man även konstaterar att det inte är helt enkelt att veta vart man ska vända sig som kund.

Annons
Annons
– Som konsument får man vara noggrann och läsa avtalsvillkoren. Vem är det egentligen jag beställer av? Det är den avtalspartner som jag har rätt att reklamera till, säger Janet Eklund, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument.

Sen leverans ger rätt att häva köpet

Att hålla maten varm är, förutom att ordern stämmer, en av de viktigaste pusselbitarna för att kunden ska känna sig nöjd. Men brister leverantören i sin behandling av maten slår det även tillbaka på restaurangen.

Och skulle beställningen inte levereras på utsatt tid har man som kund till och med rätt att häva köpet, om förseningen anses vara av stor betydelse.

– Ett företag kan inte friskriva sig och skylla på att transportfirman var sena. De har ansvaret att hålla avtalet, säger Janet Eklund.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta