Orosmoln på horisonten för den varma onlinematen

Tjänsterna som levererar restaurangkäk ökar till antalet. Men vems fel är det om något saknas eller om maten är kall?

Onlinepizza, Pizzahero, Foddora och Wolt är bara några exempel. Matleveranstjästerna blir allt fler och vi beställer hem mer mat än någonsin. Men vad gäller om något går snett på vägen, och vilka rättigheter har man som kund?

Konsumentköplagen ger konsumenten rätt att reklamera om det skulle vara något fel på varan som levereras, vilket även gäller mat. Så om något saknas i beställningen, eller inte är som utlovat, kan man kräva att få det omlevererat eller be om en prisnedsättning.

Annons
Annons

Något som Sydsvenskan idag belyser i en artikel och där man även konstaterar att det inte är helt enkelt att veta vart man ska vända sig som kund.

– Som konsument får man vara noggrann och läsa avtalsvillkoren. Vem är det egentligen jag beställer av? Det är den avtalspartner som jag har rätt att reklamera till, säger Janet Eklund, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument.

Sen leverans ger rätt att häva köpet

Att hålla maten varm är, förutom att ordern stämmer, en av de viktigaste pusselbitarna för att kunden ska känna sig nöjd. Men brister leverantören i sin behandling av maten slår det även tillbaka på restaurangen.

Och skulle beställningen inte levereras på utsatt tid har man som kund till och med rätt att häva köpet, om förseningen anses vara av stor betydelse.

– Ett företag kan inte friskriva sig och skylla på att transportfirman var sena. De har ansvaret att hålla avtalet, säger Janet Eklund.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!