Annons

Outfittery hämtar upp returerna utan kostnad

Outfittery hämtar upp returerna utan kostnad

2016-02-09 11:01

Den personliga shoppingtjänsten gör det enklare för kunderna att skicka tillbaka det de inte gillar genom att hämta upp returerna utan extra kostnad.

Tyska Outfittery lanserades 2012 med målet att hjälpa män att klä sig lite snyggare. Tanken är att man ska slippa att trängas i butiker och leta runt på nätet, och efter att man fyllt i sina mått och önskemål gällande kläder, dyker det sedan upp ett gäng kombinationer att prova i hemmets lugna vrå.

Det man gillar behåller man, resten skickas tillbaka. Nu har Outfittery, som under 2015 plockade in 170 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Northzone, underlättat processen ytterligare en skvätt genom att lansera gratis upphämtning av de kläder som ska skickas tillbaka.

– Vi testade först vår pickup-service i Tyskland och insåg snabbt att våra kunder uppskattade det. Därför rullar vi nu ut den i hela Europa, säger Julia Bösch, medgrundare av Outfittery.

Gäller även i Sverige

Enligt tyska FashionMag har Outfittery nu även utökat med gratis upphämtning i de övriga sju länderna där man är verksamma; Österrike, Schweiz, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Sverige och Danmark.

– Vi vill göra det så enkelt som möjligt för våra kunder. Män vill inte  tillbringa sin fritid med att stå i kö på postkontoret, de vill helst att returprocessen är så bekväm och tidsbesparande som möjligt, säger Julia Bösch.

En nyligen genomförd studie visade att 79 procent av de tyska nätkonsumenterna köper mer från de nätbutiker som erbjuder en snabb och enkel returprocess. Och Outfittery är inte den enda tyska e-handlaren som experimenterat med gratis returer och upphämtning.

Annons
Annons

Hösten 2014 lanserade Zalando en returtjänst där kunder kunde skicka tillbaka oönskade varor och få dem upphämtade inom en timme.

 

 

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta