Outlet-butik får in 7 miljarder av Alibabas konkurrenter

Ska ingå en allians.

Internetbolaget Tencent och e-handeln JD.com fajtas båda med e-handelsjätten Alibaba i hemlandet Kina. Nu lägger de båda aktörerna 863 miljoner dollar, eller runt 7,3 miljarder kronor, på att stärka upp på e-handelsfronten.

Tencent skjuter in 604 miljoner dollar i e-handeln Vipshop samtidigt som JD.com går in med 259 miljoner. De båda företagen har tidigare allierat sig emot Alibaba och tillsammans får de 12,5 procent av e-handeln Vip.com, som ska agera som en online-outlet för varumärken. Vipshop säljer alltså produkter till nedsatta priser ifrån populära varumärken.

Annons

"En strategisk kooperativ allians"

Företagen planerar att direkt vid slutförande av affären inleda flera former av samarbeten för att stärka varandras verksamheter.

- Detta är utan tvekan en viktig händelse för Vipshop och för Kinas e-handel och Internetindustrier. Vi kommer tillsammans med Tencent och JD.com att utnyttja våra respektive styrkor för att bilda en strategisk kooperativ allians som syftar till att uppnå ett djupt, win-win-samarbete och att gynna Internetanvändare och konsumenter, säger Eric Ya Shen, medgrundare och VD på Vipshop, i ett pressmeddelande.

JD.com hoppas med affären att bland annat att utöka sina kvinnliga kundbas och stärka sin verksamhet inom mode.

- Detta partnerskap kommer att ytterligare stärka de framsteg som vi har gjort med kvinnliga shoppare, och kommer att öka bredden och räckvidden för vår modeaffär, säger Richard Liu, VD på JD.com.

Annons