Outnet om E-handel och uppköpet av Get Out

Vi rapporterade i slutet på förra året att Outnet förvärvat en annan nätbutik vid namn Get Out. I samma stund var Outnet på väg att flytta till nya större lokaler. Nu berättar Outnet mer om denna expansion för tidningen Sportfack.

Innan uppköpet låg Outnets friluftsfokus mer kring konfektionen, dvs kläder, skor osv, medan Get Out sysslade med friluftsprylar, dvs hårdvaran. Därför såg Outnet stora synergieffekter i uppköpet. Outnets vd, Stefan Gustavsson, säger följande om förvärvet:

– Jag såg att bolagen skulle matcha varandra väldigt bra. Våra sortiment kompletterade varandra väldigt väl och nu har vi också upptäckt luckor i varandras sortiment som vi nu har kunnat fylla, säger Stefan till Sportfack.

Annons

Stefan berättar även om Outnets uppstart (2005) och hur de istället för att satsa på en ny fysisk butik startade en nätbutik. Till en början körde de utan kopplingar till lager eller affärssystem men detta visade sig ohållbart i längden, då kunderna inte alltid var nöjda. Företaget satsade dock på själva logistikbiten och ville se till att kunderna fick varorna så snabbt som möjligt.


Outnets nya lager

I dag är e-handeln huvuddelen av deras verksamhet och får garanterat större fokus. Vilket det nya lagret på 3000kvm vittnar om. Innan flytten omsatte de nästan 50 miljoner på ungefär 500kvm, med 15-20 000 produkter, vilket gjorde att de fick sitta i knät på varandra. Tillsammans med Get Out skall Outnet idag omsätta ca 100 miljoner kronor.

Ni kan läsa mer om Stefans tankar kring e-handel här hos tidningen Sportfack. Vi får även veta mer om "hotet från nätet" som tydligen är ett hett diskussionsämne bland butiksägare. Inte oväntat ser Stefan inte e-handeln som något hot, utan snarare en naturlig utveckling.

 

Relaterade nyheter:
Outnet köper upp GetOut.se
Outnet expanderar kraftigt - nu med skandinavisk bas

Annons