Outnorth tar klivet ut i M-handelns värld

Outnorth, ledande e-handel inom outdoor lanserar en mobilversion av sin nätbutik för den Skandinaviska marknaden. Under förra året har man sett en stark ökning av trafik till sajten, främst från mobiler. Därför ökar man nu fokus på den växande m-handeln.

Rapporter om E-handlare som satsar på m-handel kommer på löpande band. Den här gången är det friluftsbutiken Outnorth som lanserat en mobilversion av sin nätbutik. Under det föregående året har man haft en bra trafikutveckling totalt sett, och det är mobilsidan som växt i särklass mest.

– Vi har sett en dubblering i mobiltrafik bara under det senaste året och den mobila trafiken står idag för drygt en fjärdedel av den totala trafiken. Bara iPhone står för nästan en tiondel av den totala trafiken. En m-handelssajt är givetvis en naturlig utveckling för att underlätta för kunderna och som vi har stora förhoppningar på framöver, säger Anders Blomster, marknadsansvarig på Outnorth.

Annons

Den mobilanpassade sajten lanseras på samtliga marknader där Outnorth finns representerade idag, det vill säga Sverige, Danmark, Tyskland, Finland och Norge.

24 miljoner vid nyemission

Under våren 2012 köpte friluftsbutiken Outnet upp nätbutiken Get Out och man valde sen att slå ihop bolagen under ett och samma namn, Outnorth. Kort därefter gick en av av huvudägarna, riskkapitalbolaget Verdane Capital, in med ytterlligare 24 miljoner kronor för att expandera verksamheten.

– Vi investerar i Outnorths strategi om att erbjuda Europas bästa e-handelsplats med avseende på kundservice, leveranstider och sortiment av friluftsprodukter. Den här investeringen gör att bolaget nu kan lägga i nästa växel och fortsätta gasa, kommenterade då Staffan Mörndal på Verdane Capital.

Efter att ha skapat en av Skandinaviens ledande e-handelsplatser inom friluftsliv är målet nu att ge kunden samma upplevelse i mobilen.

Källa: Press

Annons