Intervju: Outnorths VD räknar med vinst i slutet av året

Förra årets förlust på 40 miljoner kronor är på väg att vändas, enligt företagets VD Lars Nykvist, som ger fraktbolagen en känga och berättar om företagets framsteg.

Förra året omsatte friluftsbutiken Outnorth 250 miljoner kronor, men gjorde samtidigt en förlust på 40 miljoner kronor. Men enligt VD:n Lars Nykvist går det bra för Outnorth, som den senaste tiden har expanderat i Tyskland, lanserat ett eget märke och gjort flera interna omställningar med nytt lager och en förbättrad sajt, och nu ser bolaget ut att för första gången gå med vinst.

- Det går bra. Vi har en 5-årsplan som vi följer ganska så exakt. Det innebär att det blir en vinst sista kvartalet i år, säger han.

Annons

Kan du säga ungefär hur stor vinsten kan bli?

- Nej, det vill jag inte göra.

Men det står dock klart att framgångarna har fört med sig, eller kanske beror på, en del nödvändiga justeringar. Till exempel har Outnorth lanserat ett eget varumärke som enligt uppgift ska gå bra, bland annat eftersom företaget med märket lyckats fylla luckor som uppstått när andra leverantörer inte kunnat skicka alla produkter som kunderna önskat köpa. Dessutom har Outnorth satsat på logistiken för att även framöver ha goda förutsättningar att gå med vinst.

- Vi har anpassat hela organisationen och flyttat hela logistiken från Kalmar till Växjö. Så vi har skapat en helt ny logistiksituation för bolaget med en stor yta som gör att vi kan fortsätta att växa, berättar Lars Nykvist.

Börjar gå bra i Tyskland

Outnorth har för närvarande verksamhet i hela Norden, samt i Tyskland.

Kan det bli några andra förändringar framöver, som exempelvis expansion till nya länder?

- Vi håller oss till de länder vi har, men däremot förbättrar vi vårt utbud, förbättrar sajten, färbättrar leveransvillkor och kommunikationen med kunderna framför allt. Vi försöker att prata mer personaliserat med kunderna, med personliga erbjudanden. Jag tror att det är vägen att gå, säger Lars Nykvist.

Just Tyskland beskrivs av många e-handlare som en marknad som är svår att ta sig in på, och Lars Nykvist som nu är erfaren på området, är beredd att hålla med.

Annons

- Nej, det är inte lätt alls. Nu går det bra för oss i Tyskland men det har varit en process, det kan jag säga. Det är ingen enkel marknad att ge sig in i med stor konkurrens och höga kostnader.

Skulle du rekommendera andra e-handlare att ge sig in i Tyskland?

- Ja, om de har en klar tanke om vad de gör. Det är en jättestor marknad så man måste verkligen ha en klar strategi. Man får vara beredd att sätta både tid och pengar för att det ska lyckas, säger Lars Nykvist.

Hade ni en klar tanke om marknaden när ni gav er in i Tyskland?

- Inte från början men vi fick det ganska snart.

Lars Nykvist om kundanpassade leveranser på E-handelsforum i Borås

Hoppas på mer exakta leveranstider

På E-handelsforum i Borås nyligen höll Outnorths VD en presentation på temat leverans på kundens villkor, ett område som verkar ligga honom varmt om hjärtat.

- Det måste komma till att kunden vet mer exakt när paketet ska levereras. Då kommer vi att se ett lyft i e-handeln som vi inte har i dag. Så vi måste få de stora aktörerna att göra det, och jag hoppas att det blir snart. I dag är frakten för oprecis och luddig, du måste erbjuda något för att kunderna ska vilja betala.

Lars Nykvist lyfter upp det faktum att så fort en order har lämnat en e-handlares lager, tappar företaget kontroll över hur det går med leveransen. Och enligt honom är inte kunden intresserad av när varan lämnar lagret, utan bara om när kunden har varan hemma i sitt vardagsrum.

Vad gör ni för att få gehör från leverantörerna med det här?

- Vi trycker på och vi får gehör. Men det som krävs är att de stora leverantörerna som till exempel Bring och PostNord tillsammans ställer sig upp och säger "vi fixar det här, vi fixar att ge ett datum". Och det gör de tyvärr inte i dag.

Annons