Över 160 miljoner kronor till plattform för nätrecensioner

Danska Trustpilot som erbjuder e-handlare en plattform för kundrecensioner har fått in 25 miljoner dollar i riskkapital. Pengar som ska användas för att expandera till nya marknader och för att öka sin närvaro på den amerikanska marknaden.

Det här är inte första gången Trustpilot får in en ansenlig summa pengar. I slutet av 2012 trillade det in 10 miljoner euro, då cirka 86 miljoner kronor, i riskkapital. Den här gången är summan ännu högre än så. I en ny finansieringsrunda har det danska bolaget fått in 25 miljoner dollar, cirka 163 miljoner kronor.

– Den nya investeringen kommer att göra det möjligt för oss att expandera till nya marknader och fortsätta att förbättra kraften och potentialen i nätrecensioner för konsumenter och våra företagskunder, säger Peter Holten Mühlmann, VD och grundare av Trustpilot.

Annons

Rundan leddes av DFJ Esprit i London och DFJ i Menlo Park i Kalifornien, men bland investerarna syns även Index Ventures, Northzone och Seed Capital.

– DFJ Esprit och DFJ är glada över att vara ledande i den här investeringen och i att stödja Trustpilot och dess imponerande team när de nu ska accelerera sin amerikanska verksamhet. Trustpilot har skapat ett solitt koncept för att etablera en global plattform när det gäller kundrecensioner. Vi ser stor potential för att Trustpilot ska bli den globala standarden när det gäller användarrecensioner, säger DFJ Esprits, Krishna Visvanathan.

70 000 e-handelsföretag

Trustpilot grundades 2007 men har snabbt gjort sig ett namn när det gäller recensioner på nätet. Företaget har för närvarande 160 anställda i Köpenhamn, London och New York.

Under 2013 växte antalet användare på sajten med 117 procent och man har nu runt 5 miljoner nätkonsumenter som recenserar och lämnar betyg på anslutna företag. Totalt finns det över 70 000 e-handelsföretag på sajten, ett antal som växer med 2 000 handlare varje månad.

– Konsumenten har mer makt än någonsin att höja eller sänka ett företag och effekterna av nätrecensioner gör att företagens måste tänka över hur de kommunicerar. Företag kan inte längre gömma sig bakom ett glansigt yttre och fina ord, de måste kunna bygga förtroende och hantera sitt rykte på ett öppet sätt, säger Peter Holten Mühlman.

Källa: Press

Annons