Annons

Över hälften av B2B-företagen har nu e-handel Litiums VD Henrik Lundin är glad över den växande B2B-handeln på nätet

Över hälften av B2B-företagen har nu e-handel

2017-01-26 09:30

Enligt en ny undersökning har 57 procent av B2B-företagen i Sverige börjat med digital handel. 

57 procent av de svenska B2B-företagen säljer redan på nätet och 93 procent av företagen tror att den digitala delen av deras egen handel kommer att öka. Det framgår av rapporten “Svensk B2B-handel 2016”, som plattformsleverantören Litium har satt ihop tillsammans med marknadsföringsbyrån Hägvall & Sjöman.

"Väldigt spännande att vara med"

E-handeln till konsumenter har vuxit kraftigt de senaste åren, samtidigt som B2B-tåget har kommit lite på efterkälken. Men av rapporten att döma ser det alltså ut att vara nyheter på väg. Enligt den är 52 procent av de som i dag inte har e-handel pigga på att komma igång inom tre år.

Enligt ett pressmeddelande från Litium, som alltså själv tillhandahåller plattformslösningar för ändamålet, tror företagen att digital handel bland annat ökar försäljningen och förenklar administrationen.

Annons
Annons
- De närmaste åren kommer allt fler B2B-företag utöka sin digitala närvaro. Samtidigt kommer upplevelsen för inköpare att likna det vi väntar oss som kräsna konsumenter. Det ska bli väldigt spännande att vara med i den utvecklingen, säger Henrik Lundin, VD på Litium, i ett pressmeddelande.

Tar tid att ändra rutiner

Samtidigt är det alltså 43 procent av de tillfrågade företagen som fortfarande inte har någon digital handel. Anledningen till det är enligt rapporten att “B2B-affären är mer komplex”, samt att många har invanda rutiner som kan ta tid att bryta.

“Svensk B2B-handel 2016” bygger på enkätsvar från 118 företag. De som deltagit i undersökningen bedriver bland annat tillverkning och grossistverksamhet. Strax över 40 procent av de aktuella företagen har en omsättning på över 200 miljoner kronor om året.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Däck365.se slog nytt rekord - omsatte 126 miljoner

Däck365.se slog nytt rekord - omsatte 126 miljoner

Vunnit flera priser.

NA-KD krokar arm med PostNords Varubrevstjänst

NA-KD krokar arm med PostNords Varubrevstjänst

"Spårbarhet, ledtid och leverans vid dörr var avgörande".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

ICA stärker upp laget - han ska driva digitaliseringen

ICA stärker upp laget - han ska driva digitaliseringen

"Erfarenhet av omställningar ska utveckla plattformen".

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

Ökade vinsten med mer än 36 miljoner.

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Siktar nu på minst 150 miljoner kronor.

Annons
Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta