Annons

Över hälften av B2B-företagen saknar helt e-handel Thomas Svensson, Partner & Integration manager Svea Ekonomi

Över hälften av B2B-företagen saknar helt e-handel

2018-11-08 07:30

"Ointresset är förvånande".

De senaste åren har det pratats en hel del om att B2B kommer att bli nästa stora område inom svensk e-handel. Och när onlineförsäljningen företag emellan tar fart på riktigt, väntas förstås hela e-handeln ta ett ordentligt kliv framåt.

LÄS ÄVEN: Hur går det egentligen för B2B på nätet?

Nu ser det dock ut som att det kan dröja ett tag. I alla fall om man ska döma av den nya rapporten "B2B och e-handel 2018", som har satts ihop av Svea Ekonomi. Enligt den uppger över hälften av de svenska B2B-företagen att de inte har någon digital försäljning alls. Dessutom uppger lika många att de inte har något intresse av att börja med e-handel.

"Löper stor risk att bli omkörda"

Det sistnämnda kan tyckas lite märkligt med tanke på att sex av tio företag samtidigt tror att den digitala försäljningen till företagskunder kommer att öka de kommande åren.

Annons
Annons
- Ointresset för digital B2B-handel är förvånande med tanke på hur mycket det pratas och skrivs om digital försäljning inom B2B-segmentet. De företag som säger nej till förändring löper stor risk att bli omkörda av konkurrenterna och nya aktörer, säger Thomas Svensson, Partner & Integration Manager på Svea Ekonomi, i ett pressmeddelande.

Många av de företag som inte arbetar med e-handel uppgav ofta som anledning att digital försäljning inte passade deras erbjudanden, alternativt att det inte passade deras kunder.

En fjärdedel har "någon form" av e-handel

Bland ljusglimtarna för de som förespråkar e-handel, kom det dock fram att 26 procent säljer digitalt i någon form och att 21 procent funderar på att börja med digital försäljning.

- Vår erfarenhet på Svea Ekonomi är att det alltid går att göra en digital affär, även om inte hela kedjan är digital Många företag underskattar sina kunder och överskattar komplexiteten i den egna verksamheten. Vi ser redan nu att beteendet bland professionella inköpare mer och mer liknar det som sker inom konsumentdriven försäljning, kommenterar Thomas Svensson.

Svea Ekonomis B2B-rapport bygger på en Novus-undersökning bland 300 företag som säljer varor eller tjänster till andra företag. Undersökningen bygger på telefonintervjuer som genomfördes under perioden juni-augusti i år.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta