Annons

Över hälften av B2B-företagen saknar helt e-handel Thomas Svensson, Partner & Integration manager Svea Ekonomi

Över hälften av B2B-företagen saknar helt e-handel

2018-11-08 07:30

"Ointresset är förvånande".

De senaste åren har det pratats en hel del om att B2B kommer att bli nästa stora område inom svensk e-handel. Och när onlineförsäljningen företag emellan tar fart på riktigt, väntas förstås hela e-handeln ta ett ordentligt kliv framåt.

LÄS ÄVEN: Hur går det egentligen för B2B på nätet?

Nu ser det dock ut som att det kan dröja ett tag. I alla fall om man ska döma av den nya rapporten "B2B och e-handel 2018", som har satts ihop av Svea Ekonomi. Enligt den uppger över hälften av de svenska B2B-företagen att de inte har någon digital försäljning alls. Dessutom uppger lika många att de inte har något intresse av att börja med e-handel.

"Löper stor risk att bli omkörda"

Det sistnämnda kan tyckas lite märkligt med tanke på att sex av tio företag samtidigt tror att den digitala försäljningen till företagskunder kommer att öka de kommande åren.

Annons
Annons
- Ointresset för digital B2B-handel är förvånande med tanke på hur mycket det pratas och skrivs om digital försäljning inom B2B-segmentet. De företag som säger nej till förändring löper stor risk att bli omkörda av konkurrenterna och nya aktörer, säger Thomas Svensson, Partner & Integration Manager på Svea Ekonomi, i ett pressmeddelande.

Många av de företag som inte arbetar med e-handel uppgav ofta som anledning att digital försäljning inte passade deras erbjudanden, alternativt att det inte passade deras kunder.

En fjärdedel har "någon form" av e-handel

Bland ljusglimtarna för de som förespråkar e-handel, kom det dock fram att 26 procent säljer digitalt i någon form och att 21 procent funderar på att börja med digital försäljning.

- Vår erfarenhet på Svea Ekonomi är att det alltid går att göra en digital affär, även om inte hela kedjan är digital Många företag underskattar sina kunder och överskattar komplexiteten i den egna verksamheten. Vi ser redan nu att beteendet bland professionella inköpare mer och mer liknar det som sker inom konsumentdriven försäljning, kommenterar Thomas Svensson.

Svea Ekonomis B2B-rapport bygger på en Novus-undersökning bland 300 företag som säljer varor eller tjänster till andra företag. Undersökningen bygger på telefonintervjuer som genomfördes under perioden juni-augusti i år.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta