Annons

Pär Svärdson ska skaka om Apoteksbranschen

Pär Svärdson ska skaka om Apoteksbranschen

2015-03-06 10:42

Med Adlibris förändrade Pär Svärdson bokbranschen. Med pressade priser och effektiva leveranser fick svensken smak på att köpa sina böcker på nätet. Nu vill han göra samma resa med nätapoteket Apotea.

Apotea startade som Familjeapoteket.se och blev det första fullskaliga nätapoteket med tillstånd ifrån Läkemedelsverket. Namnbytet kom efter att Pär Svärdson 2011, en av grundarna av nätbokjätten Adlibris, gått in som ägare och vd i bolaget.

När Pär tog över rodret gjorde Apotea en förlust på 19 miljoner, med en omsättning på 12 miljoner, men under 2013 omsatte bolaget över 100 miljoner kronor och gick med vinst. Deras e-handel har också prisats vid ett flertal tillfällen.

Det som lockade Pär var att apoteksbranschen hade en nästan obefintlig e-handel, trots att den var utmärkt lämpad för nätet.

Branschledande prispressare

Med Adlibris ändrades spelreglerna för hur vi köper böcker och Pär berättade redan 2011 att han såg flera likheter mellan bok- och apoteksbranschen. Bland annat när det gäller distribution och priser. Han anser också att Apoteas roll i branschen kan liknas vid den som Adlibris kom att få i sin, som branschledande prispressare.

– I butiker har man ofta handelsmarginaler runt 45–50 procent. Inom e-handel handlar det snarare om 25 procent. Jag är stolt eftersom många personer som behöver mycket läkemedel också har dålig ekonomi. Dem sparar vi pengar åt, säger Pär Svärdson, till tidningen Dagens Apotek.

Annons
Annons

Precis som med Adlibris har Pär bland annat satsat på en ny lager- och distributionslokal i Morgongåva som ska optimera nätbutikens flöde. Och just leveranserna är en viktig pusselbit, och kommer att bli allt viktigare när e-handeln mognar.

– Vilken dag som helst kommer vi att införa att man kan beställa på kvällen och få leverans på förmiddagen efter. Vi har redan kvällsleveranser för kunder som beställt på förmiddagen samma dag, säger Pär Svärdson.


Källa: Dagens Apotek
Bild: Nya lagret i Morgongåva

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Restaurangkedja satsar på sin e-handelskarriär.

Annons
Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta