Annons

PR-tricket gick hem: E-handlare delade ut gratis julmat i sista stund

PR-tricket gick hem: "Stod i kö och väntade"

2018-12-28 09:03

Nya insikter om hur tjänsten ska utvecklas.

Några dagar före jul meddelade Mat.se att företagets kunder i Stockholm inte behövde oroa sig ifall de var sena med inköpen av julmat. Företaget var nämligen på gång med en lansering av Julbilen - en slags rullande popup-butik som skulle trafikera Stockholms gator under juldagarna.

LÄS ÄVEN: Mat.se satsar på ambukerande popup-store på julafton

Att det hela rörde sig om ett PR-trick var tydligt redan från början, inte minst med tanke på att julvarorna i bilen skulle skänkas bort gratis till de kunder som dök upp vid de aviserade stoppen. Och det visade sig att satsningen togs emot med öppna armar.

Annons
Annons
- Det här var en chans för oss att testa något helt nytt och dessutom dra nytta av den värdefulla data vi har. Julbilen fick ett betydligt större genomslag än vi någonsin vågade hoppas på. Vid stoppen stod folk i kö och väntade, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se, i ett pressmeddelande.

Köpte sill och pepparkakor

Sortimentet i Julbilen ska ha tagits fram med hjälp av Mat.se:s data över vad kunder mest sannolikt glömmer att köpa inför julen.

- Chokladaskar, pepparkakor och skumtomtar stod högst på listan, men även sill och ströbröd uppskattades hjärtligt av besökarna till Julbilen, sammanfattar bolaget.

Enligt Mat.se handlar de flesta kunder oftast samma varumärken vecka efter vecka. Projektet med Julbilen ska ha gett insikter i både önskade leveranstider och hur bolaget kan utveckla sitt sortiment.

- Den här insikten ger oss möjlighet att förutspå både kundernas varukorgar, men också deras önskemål om leveranstider eftersom även de följer tydliga mönster. Utifrån detta kan vi utveckla vår tjänst och i framtiden erbjuda ännu snabbare och bättre leveranser, säger Anders Jacobsson.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta