PR-tricket gick hem: ”Stod i kö och väntade”

Nya insikter om hur tjänsten ska utvecklas.

Några dagar före jul meddelade Mat.se att företagets kunder i Stockholm inte behövde oroa sig ifall de var sena med inköpen av julmat. Företaget var nämligen på gång med en lansering av Julbilen - en slags rullande popup-butik som skulle trafikera Stockholms gator under juldagarna.

LÄS ÄVEN: Mat.se satsar på ambukerande popup-store på julafton

Annons

Att det hela rörde sig om ett PR-trick var tydligt redan från början, inte minst med tanke på att julvarorna i bilen skulle skänkas bort gratis till de kunder som dök upp vid de aviserade stoppen. Och det visade sig att satsningen togs emot med öppna armar.

- Det här var en chans för oss att testa något helt nytt och dessutom dra nytta av den värdefulla data vi har. Julbilen fick ett betydligt större genomslag än vi någonsin vågade hoppas på. Vid stoppen stod folk i kö och väntade, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se, i ett pressmeddelande.

Köpte sill och pepparkakor

Sortimentet i Julbilen ska ha tagits fram med hjälp av Mat.se:s data över vad kunder mest sannolikt glömmer att köpa inför julen.

- Chokladaskar, pepparkakor och skumtomtar stod högst på listan, men även sill och ströbröd uppskattades hjärtligt av besökarna till Julbilen, sammanfattar bolaget.

Enligt Mat.se handlar de flesta kunder oftast samma varumärken vecka efter vecka. Projektet med Julbilen ska ha gett insikter i både önskade leveranstider och hur bolaget kan utveckla sitt sortiment.

- Den här insikten ger oss möjlighet att förutspå både kundernas varukorgar, men också deras önskemål om leveranstider eftersom även de följer tydliga mönster. Utifrån detta kan vi utveckla vår tjänst och i framtiden erbjuda ännu snabbare och bättre leveranser, säger Anders Jacobsson.

Annons