Helgläsning: På eCademy ska kompetenskrisen få ett slut

På tisdag är det premiär för eCademy där e-handelsföretag, studenter och branschorgansiationer ska mötas för att förhoppningsvis hitta potential i varandra.

E-handelsprofilen Jarno Vanhatapio berättade nyligen i en artikel på Ehandel.se att han har ganska svårt för att hitta rätt kompetens när han ska rekrytera till sitt nya projekt NA-KD. Ansökningar är det gott om, men de som söker saknar helt enkelt de kunskaper som efterfrågas. Och kompetenskrisen inom e-handelsbranschen är ett ämne som engagerar betydligt fler än Jarno Vanhatapio.

Tisdagen den 10 maj äger premiärupplagan av eCademy rum i Borås. Under en dag ska aktörer i e-handelsbranschen och studenter mingla och mötas, och förhoppningsvis leder dagen till både nyanställningar och nya insikter för alla inblandade. I denna veckas helgläsning berättar några av de som kommer till eCademy vad de ser för möjligheter och svårigheter när det kommer till rekrytering och kompetensförsörjning inom e-handelsbranschen.

Annons

"Kompetensbristen är ett faktum"

Jenny Sundbäck är HR-ansvarig på e-handelsföretaget Skincity. Hon beskriver det som en utmaning att hitta rätt kompetens.

- Vi har förmånen att många sökanden till våra utannonserade tjänster, även många som söker spontant. De attraheras av vårt varumärke, gillar det vi gör och vad vi står för. Merparten kommer dock inte från e-handelsvärlden och har man inte den förståelsen för vad e-handel innebär i praktiken kan det vara en uppförsbacke i många av våra tjänster.

För Skincity är det viktigt att få tag på personer som har tillräcklig digital kompetens.

- Man måste förstå hur flöden och system interagerar och påverkar varandra. Även om man inte arbetar specifikt med IT-utveckling kommer man i kontakt med denna typ av frågeställningar dagligen och i snabbt tempo. Även erfarenhet och kunskap om att hantera och analysera stora mängder data och omsätta det till konkreta aktiviteter kan vara utmanande att hitta. Hos oss har vi i vissa tjänster ett krav eller önskemål om en hudterapeututbildning i grunden vilket naturligtvis snävar in ytterligare.

Jenny Sundbäck anser att de eftergymnasiala e-handelsutbildningarna överlag är breda och täcker en stor del av vad e-handel handlar om. Att det ofta ingår praktik ser hon som något positivt.

- Jag tycker dock att man redan under gymnasietiden ska vidga till exempel program med handelsinriktning till att till större del förbereda studenterna inför yrken inom e-handel.

Men kan det inte vara så att e-handlare förväntar sig för mycket? Alla måste ju få vara nya.

- Nej, det tycker jag inte. Kompetensbristen är ett faktum på hela den svenska arbetsmarknaden och det blir extra tydligt inom e-handel som är en förhållandevis ny bransch. Vi kanske är lite otåliga dock, vi vill ha både kompetens och e-handelserfarenhet nu och de personer som har längre erfarenhet är få. Jag kan känna att vi ibland behöver vidga vyerna och titta på de personer som har förutsättningar och fallenhet för att kunna bli specialister inom e-handel och i framtiden skapa egna internutbildningsprogram som komplement.

Annons

"Stark kultur av entreprenörskap"

Att det på många håll är för snålt med kunskaper på det digitala området har även e-handelskonsulten Sara Öhman märkt av.

- Inom mitt område så saknar de flesta kompetens inom det kommunikativt kreativa. Företag som bedriver en verksamhet med e-handel är ofta väldigt duktiga på affär och analys, men när det kommer till att bygga varumärke har de inte lika tydliga tankar om var de är påväg. Projektledning och organisering är något jag upplever att ibland blivit bortprioriterat under resan mot att få fart på verksamheten, säger hon.

Sara Öhman arbetar mycket med sociala medier. Hon ser att området egentligen handlar om två skilda kompetenser: annonseringskunskap, där analys står i fokus, och den kreativa kommunikationsförmågan.

- Det kluriga är att de inte fungerar utan varandra. Traditionellt sett har detta setts som två skilda inriktningar på kompetensskalan medan de flesta idag söker detta i en och samma person. Jag tror även motsvarande sker även inom områden som inköp och logistik. Kompetensen blir mer specifik när arbetsuppgifterna ökar i sin omfattning i och med att konsumenterna ställer högre krav.

Vilket är det största problemet om man ser till kompetens inom e-handeln?

- E-handelsbranschen har haft en stark kultur av entreprenörskap och prestigelöshet. När bolagen varit få har de dels kunnat lära mycket själv och växt med verksamheten. Ser jag till mina studenter har de inte riktigt samma arbetskulturella bakgrund, detta gör att det ofta krockar när de ska mötas vid nyanställningar eller under praktikperioder. Dessutom tror jag att kompetensen så långt har räckt till. E-handlare har kunnat rekrytera de som varit duktiga inom sina områden och kunnat ställa väldigt höga krav på deras kompetens.

"Problemet delvis i rekryterarens krav"

Sara Öhman kommer ofta in i ett e-handelsbolag som konsult och hjälper sedan till med rekrytering av personer som kan fortsätta med det arbete hon har påbörjat. Trots svårigheterna som många upplever med att rekrytera ser hon ljust på e-handelsframtiden.

- Bara de senaste månaderna har jag hållit kurser i digitala affärer inom fem YH-program. Alla dessa 150 studenter är potentiellt intresserade av jobb inom e-handel. Dessa studenter är ändå bara en liten del av alla som utbildar sig med en dröm om att jobba inom e-handel idag, säger hon.

Men i andra delen av ekvationen finns förstås de som i dag är studenter men som i framtiden ska se till att e-handeln når nya höjder. Klas Ekdahl på Borås Yrkeshögskola och Mikael Fredriksson på Vuxenutbildning Borås kommer dagligen i kontakt med elever som förbereder sig för en framtid inom e-handelsbranschen och kommer självklart att närvara vid eCademy.

- Uppenbarligen hann det både bli en stor missmatch på arbetsmarknaden vad gäller vilken kompetens som företagen behöver och efterfrågar, samtidigt som det tar tid att få fram“rätt” utbildningar, konstaterar Klas Ekdahl.

Ställer företagen för tunga krav på de som är nyutbildade?

- Ja, delvis ligger problemet i vad rekryteraren ställer för specifikationer på rollen. Att till exempel vara e-handelsansvarig på ett SME-företag förutsätter ansvar för en egen avdelning med flera olika kompetenser. Allt från hemsida, foto, text och design, webb-analys, PIM, CRM, CMS, digital marknadsföring, content marketing, SEO, SEM, sociala medier, kundservice och customer care online och strategi och affärsmannaskap samt god beställarkompetens och förståelse för e-handel.

- Jobbannonserna skvallrar fortfarande om en hög förväntan på en person som ska gå in och göra allt.

Klas Ekdahl och Mikael Fredriksson ser stora behov för arbetsgivare och studenter att nätverka och hitta sätt att nå varandra. Framtidens e-handelsutbildningar kommer att behöva anpassas efter ändrade förutsättningar på den snabbföränderliga arbetsmarknaden.

- Nyckeln är att fortsätta ha ett stort öra mot marken och tentaklerna ut mot företagen. Tillsammans kan vi både kompetensutveckla, och utveckla utbildningar i realtid, samverka och dela med oss av varandra.

Annons