Annons

Paket BankID-stoppades i PostNords app PostNords app har fått en efterlängtad funktion - som inte alltid fungerar

Ehandel.se testar: Paket BankID-stoppades i PostNords app

2018-07-24 07:00

Krävdes legitimation.

Sedan en tid tillbaka är det fullt möjligt för personer som har laddat ner PostNords app att identifiera sig med hjälp av BankID. Den som gör detta får en länk med en digital paket-avi, som sedan kan överlämnas till en annan person. Därmed är det alltså numera möjligt att hämta ut paket för någon annans räkning utan att behöva ha med sig den personens legitimation, vilket Ehandel.se nyligen kunde berätta om.

LÄS ÄVEN: Nu låter PostNord vem som helst hämta ut ditt paket

Sedan dess har vi på redaktionen roat oss med att testa den nya funktionen, bland annat genom att dela länkar med varandra och att hämta ut paket med hjälp av det nya identifieringssättet.

Kan bero på skillnad i kontaktuppgifter

Allt fungerade perfekt - fram till att en av oss skulle ta emot en vara som skickats från en norsk e-handlare. Plötsligt dök inte möjligheten att legitimera sig via BankID upp som alternativ, utan mottagaren möttes av beskedet "legitimation krävs". Det var alltså bara att i traditionell stil ta med sig körkortet när paketet skulle hämtas ut.

Vi tog kontakt med PostNord för att ta reda på vad som kunde ha gått snett.

Annons
Annons
- Det är svårt att säga exakt vad som hände med det enskilda paketet. Det kan till exempel ha varit någon skillnad mellan aviseringsinformationen och de kontaktuppgifter som validerats i appen, eller att avsändaren valt en annan typ av id-nivå. Men det är gissningar eftersom vi inte vet mer om paketet och mottagaren, skriver Maria Ibsén, pressansvarig på PostNord, till Ehandel.se.

"Tar gärna emot all sorts input"

Hon uppmanar alla som råkar ut för problem med appen att kontakta PostNord. Detta gäller inte minst ifall man råkar ut för problem med den nya BankID-tjänsten.

- Funktionen är ny, och vi tar gärna emot all sorts input på hur den fungerar med så mycket detaljer som möjligt. 

Att just det här paketet skickades från utlandet ska inte ha påverkat hanteringen hos ombudet. Det finns alltså ingen spärr som gör att mottagaren måste visa upp legitimation på grund av att paketets avsändare finns utanför Sverige.

- Det ska det inte göra. Allt styrs av hur avsändaren har valt att skicka försändelsen, skriver Maria Ibsén.

LÄS ÄVEN: PostNords nya BankID-tjänst löser stort e-handelsproblem

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta