Annons

Paketspårning med RFID lanseras snart på bred front Øystein Sandø, Manager på Extra Optical.

Paketspårning med RFID lanseras snart på bred front

2016-02-03 12:15

Bring testar just nu en trådlös teknik som ska göra det enklare för e-handlare och kunder att spåra mindre sändningar som skickas direkt till brevlådan.

Att få sina nätköp hem i brevlådan och slippa besöka ett ombud eller stanna hemma för att ta emot ett paket är något många kunder efterfrågar. Samtidigt vill många e-handlare kunna spåra sina paket, något som inte alltid är så enkelt då många småpaket och brev inte är märkta med streckkoder.

Ett problem som Bring hoppas kunna lösa med hjälp av RFID-etiketter. RFID står för Radio Frequency Identification och är kortfattat en trådlös teknik som med hjälp av elektromagnetiska fält överför data och gör det möjligt att identifiera och spåra föremål.

– RFID-etiketter täcker behovet av spårbarhet på mindre sändningar som skickas till brevlådan. EDI-överföring som tidigare bara var möjlig för större sändningar gör det lättare att skicka mindre brev och paket med spårbarhet, säger Tor Even Blom-Ramberg, Senior Project Manager på Bring.

Pilottestats med goda resultat

Vid leveranser stoppas RFID-tekniken in i etiketten, och när ett paket sedan närmar sig en RFID-skanner hos transportören, läses RFID-etiketten automatiskt och uppdateras trådlöst med EDI-meddelande om sändningen. På så vis behöver transportören inte skanna paketet för hand.

När en RFID-etikett är skannad kan transportören även lägga till händelser på paketet, till exempel ”Ditt paket är på väg” och samtidigt skicka detta meddelandet vidare till kunden.

– Sammanfattningsvis gör RFID och EDI det enklare att skicka små sändningar direkt till brevlåda då processen är i linje med de funktioner man har för större sändningar i dagsläget, säger Tor Even Blom-Ramberg.

Efter att ha använt tekniken internt för att mäta leveranstider har Bring nu även börjat testa den med externa kunder i samarbete med Consignor, tidigare känt som EDI-Soft

Annons
Annons

Redo att lanseras i höst

En av de som valt att hoppa på pilotprojektet är den nätbaserade glasögonbutiken Extra Optical som säger att man kortat ner leveranstiden med en dag och nu nästan inte har några felleveranser alls.

– Våra kunder upplever bättre service och ökad användarvänlighet eftersom att vi och våra kunder alltid har en överblick över var paketen befinner sig. Det betyder också att vår kundtjänst får mycket färre samtal angående spårning av paket, säger Øystein Sandø, Manager på Extra Optical.

Att hoppa på pilotprojektet krävde inga större ingrepp i verksamheten utöver en RFID-skrivare från Bring och nu hoppas Øystein Sandø att RFID ska lanseras fullt ut i i Sverige, Danmark och resten av Europa.

Och på Bring tvivlar man inte på att RFID-tekniken kommer att ingå i framtidens leveranser. Distributören säger sig vara redo att lansera RFID-spårning på brev och småpaket för alla kunder hösten 2016.

– Småpaketen till brevlådan är idag inte märkt med streckkod. Därför kommer RFID att göra stor skillnad när det kommer till att optimera leveransprocessen. Det betyder också att onlinebutiker kan göra sina leveranser mer konkurrenskraftiga, säger Tor Even Blom-Ramberg.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Annons
Annons
Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Annons
KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta