Annons

Pär Svärdson: Pär Svärdson sänker priserna

Pär Svärdson: "Jag tycker oerhört illa om det här"

2015-10-26 14:50

Apoteas VD vägrar att ställa upp på prishets från leverantörer - har anmält företag till konkurrensverket.

Den senaste tiden har Apotea fått flera påtryckningar från leverantörer som vill att de ska höja sina priser. Ett företag som säljer kosttillskott har gått så långt som att skicka krav via mail, och det är det företaget som Apoteas VD Pär Svärdson nu har anmält till konkurrensverket.

- Vi har sagt att vi inte tänker höja priserna och då har de sagt att de inte kommer att skicka varorna. Då fick vi höra av oss till de kunder som beställt en viss vara och säga att ni kommer inte att få dem eftersom leverantören inte vill skicka dem. Så det blir ju kunderna som drabbas i slutändan, eftersom de antingen blir utan sin vara eller får betala ett högre pris hos någon annan, säger han.
- Det är det som kallas kartell. Det tar bort konkurrensen och den som vill köpa blir ju lurad.

Tror att fysiska butiker ligger bakom

Att ägna sig åt att försöka påverka ett företags prissättning går emot konkurrenslagen. Men Pär Svärdson tror att problemet är betydligt vanligare än vad många kanske känner till.

- Av de branscherna jag har jobbat i var det egentligen bara bokbranschen där det inte förekom så mycket. Annars kan det handla om allt från konstruktiv dialog till hot. Vi har haft diskussioner med flera leverantörer och oftast är det så att de inte vet att det här är olagligt eller så skiter de i det.

Ehandel.se har tagit del av mailet som leverantören skickade till Apotea, och i det klagar leverantören över att "vissa kunder kan inte respektera de rekommenderade priserna vilket motsätter sig vårt arbete med varumärket" och att "olika och samtidiga kampanjer gör det extremt svårt för företaget att skapa en bra, sund och hållbar produktion". På det följer information om att de kunder som inte följer företagets anvisningar kommer att få en "uppmaning/varning". 

Pär Svärdson betonar att han inte vet, men att han tror, att det är mycket möjligt att det är någon fysisk butik som ligger bakom leverantörernas påtryckningar. Anledningen skulle i så fall vara att Apoteas ofta lite lägre priser gör att de fysiska butikerna säljer mindre, och genom att få upp priset hos Apotea, alternativt att Apotea slutar att sälja produkten, gör ju att de andra butikerna säljer mer. Enligt Pär Svärdson händer det då och då att företaget får liknande påtryckningar, men att priskravet kommer i mailform ska vara något nytt.

Annons
Annons
- Det är det som är lite ovanligt. Om man nu ska hota någon så är det inte så vanligt att man skriver ett brev på sitt eget brevpapper.

Kommer aldrig ta in varumärket igen

Pär Svärdson säger sig gärna vilja ha en konstruktiv dialog med leverantörerna men att det "ju blir lite svårt om någon inte vill hålla sig till lagar och regler".

- Det är oerhört korkat att göra på det här sättet. Det är klart att i det långa loppet hade det varit bättre för leverantörerna att säga "sorry, då tror vi mer på Internet" när de fysiska butikerna vill att de ska göra något åt prissättningen, säger Pär Svärdson och förklarar att Apotea aldrig kommer att ta in det aktuella varumärket igen, vilket i förlängningen kan drabba leverantören ännu mer.

I samma veva som Pär Svärdson anmälde kosttillskottsleverantören till Konkurrensverket fick han veta att ett antal andra företag också hade anmälts för samma sorts agerande. Han har ännu inte fått något särskilt gehör på sin anmälan men hans förhoppning är att myndigheten ska göra någon form av statement för att signalera till branschen att det inte är acceptabelt att kräva prishöjningar.

- Jag tycker oerhört illa om det här. Det är olagligt och man kan inte konkurrera på lika villkor. Men jag tror att när e-handeln går tillräckligt bra, och andra tappar, då kommer hoten som ett brev på posten. Det gör ändå att jag blir lite stolt över det vi gör på Apotea, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta