Annons

Pär Svärdson: Pär Svärdson sänker priserna

Pär Svärdson: "Jag tycker oerhört illa om det här"

2015-10-26 14:50

Apoteas VD vägrar att ställa upp på prishets från leverantörer - har anmält företag till konkurrensverket.

Den senaste tiden har Apotea fått flera påtryckningar från leverantörer som vill att de ska höja sina priser. Ett företag som säljer kosttillskott har gått så långt som att skicka krav via mail, och det är det företaget som Apoteas VD Pär Svärdson nu har anmält till konkurrensverket.

- Vi har sagt att vi inte tänker höja priserna och då har de sagt att de inte kommer att skicka varorna. Då fick vi höra av oss till de kunder som beställt en viss vara och säga att ni kommer inte att få dem eftersom leverantören inte vill skicka dem. Så det blir ju kunderna som drabbas i slutändan, eftersom de antingen blir utan sin vara eller får betala ett högre pris hos någon annan, säger han.
- Det är det som kallas kartell. Det tar bort konkurrensen och den som vill köpa blir ju lurad.

Tror att fysiska butiker ligger bakom

Att ägna sig åt att försöka påverka ett företags prissättning går emot konkurrenslagen. Men Pär Svärdson tror att problemet är betydligt vanligare än vad många kanske känner till.

- Av de branscherna jag har jobbat i var det egentligen bara bokbranschen där det inte förekom så mycket. Annars kan det handla om allt från konstruktiv dialog till hot. Vi har haft diskussioner med flera leverantörer och oftast är det så att de inte vet att det här är olagligt eller så skiter de i det.

Ehandel.se har tagit del av mailet som leverantören skickade till Apotea, och i det klagar leverantören över att "vissa kunder kan inte respektera de rekommenderade priserna vilket motsätter sig vårt arbete med varumärket" och att "olika och samtidiga kampanjer gör det extremt svårt för företaget att skapa en bra, sund och hållbar produktion". På det följer information om att de kunder som inte följer företagets anvisningar kommer att få en "uppmaning/varning". 

Pär Svärdson betonar att han inte vet, men att han tror, att det är mycket möjligt att det är någon fysisk butik som ligger bakom leverantörernas påtryckningar. Anledningen skulle i så fall vara att Apoteas ofta lite lägre priser gör att de fysiska butikerna säljer mindre, och genom att få upp priset hos Apotea, alternativt att Apotea slutar att sälja produkten, gör ju att de andra butikerna säljer mer. Enligt Pär Svärdson händer det då och då att företaget får liknande påtryckningar, men att priskravet kommer i mailform ska vara något nytt.

Annons
Annons
- Det är det som är lite ovanligt. Om man nu ska hota någon så är det inte så vanligt att man skriver ett brev på sitt eget brevpapper.

Kommer aldrig ta in varumärket igen

Pär Svärdson säger sig gärna vilja ha en konstruktiv dialog med leverantörerna men att det "ju blir lite svårt om någon inte vill hålla sig till lagar och regler".

- Det är oerhört korkat att göra på det här sättet. Det är klart att i det långa loppet hade det varit bättre för leverantörerna att säga "sorry, då tror vi mer på Internet" när de fysiska butikerna vill att de ska göra något åt prissättningen, säger Pär Svärdson och förklarar att Apotea aldrig kommer att ta in det aktuella varumärket igen, vilket i förlängningen kan drabba leverantören ännu mer.

I samma veva som Pär Svärdson anmälde kosttillskottsleverantören till Konkurrensverket fick han veta att ett antal andra företag också hade anmälts för samma sorts agerande. Han har ännu inte fått något särskilt gehör på sin anmälan men hans förhoppning är att myndigheten ska göra någon form av statement för att signalera till branschen att det inte är acceptabelt att kräva prishöjningar.

- Jag tycker oerhört illa om det här. Det är olagligt och man kan inte konkurrera på lika villkor. Men jag tror att när e-handeln går tillräckligt bra, och andra tappar, då kommer hoten som ett brev på posten. Det gör ändå att jag blir lite stolt över det vi gör på Apotea, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta