Pär Svärdson: Snabba leveranser minskar returerna

Gurun om leveransens gyllene plats i e-handeln.

Fraktbolaget Best Transport har snackat med e-handelsgurun Pär Svärdson, för att få en djupare inblick i hur leveranserna påverkar e-handelskunderna. Pär Svärdson, som är vd på e-handelsföretaget Apotea, är känd för att erbjuda många fraktalternativ till kunderna. Detta är något som han förstås fortfarande trycker hårt på.

- Det är viktigt att det är kunden som sitter i förarsätet och styr. Vissa leveranser passar bäst att få hem på kvällen, andra passar bättre att hämta hos ett ombud. Framförallt är det är viktigt att erbjuda flexibla alternativ, så att konsumenten själv kan bestämma när och var varor levereras, säger Pär Svärdson till Best.

Annons

"Sortiment och pris driver köp"

Bra hemleveranser sägs samtidigt vara en mycket viktig del av affärsidén hos Apotea, och enligt Pär Svärdson är det anledningen till att kunderna återvänder. Apotea anlitar Best Transport och en rad andra fraktbolag för att hantera bolagets leveranser.

- Det som driver köp på vår sajt är sortimentet och priset men det som avgör om kunderna kommer tillbaka är hur snabb och flexibel leveransen är. Där är hemleveranser ett viktigt alternativ, säger Pär Svärdson.

Pär Svärdson menar även på att snabba leveranser kan minska andelen returer för e-handlare.

- Om din beställning levereras snabbt hinner du som konsument varken bli orolig eller osäker, vilket leder till att risken för retur minskar. Om din leverans istället tar närmare en vecka finns det en stor risk att du hunnit köpa varan någon annanstans, pengarna tagit slut eller att du ångrat dig, säger Pär Svärdson.

Annons