Annons

Pär Svärdson avslöjar: Pengarna går till Googles tjänster Pär Svärdson

Pär Svärdson avslöjar: Pengarna går till Googles tjänster

2018-08-14 14:19

"All vår synlighet online via Googles sökmotor".

Sökjätten Google lyfter ibland fram svenska företag som referenser för deras olika tjänster. Vi har tidigare skrivit om bland annat Partykungen som Google var tidiga att lyfta som ett framgångsexempel.

LÄS ÄVEN: Partykungen är Googles framgångsexempel

Nu har turen kommit till nätapoteket Apotea som prisas efter att företaget har ökat sin omsättning rejält via Googles kritiserade tjänst Google Shopping. Försäljningen via sökjättens e-handelstjänst ska ha ökat med hela 269 procent under fjolåret.

LÄS ÄVEN: EU är positiva till Googles "förbättrade" e-handelstjänst

Annons
Annons

Apotea sägs helt enkelt vara väldigt duktiga på att utnyttja Googles tjänster och enligt företagets vd, Pär Svärdson, som citeras i ett referenscase, så ska majoriteten av nätapotekets marknadsföringsbudget gå till Google.

- Vi har haft fantastiska resultat i försäljning och avkastning, vilket är anledningen till att vi har valt att spendera den största delen av vår marknadsföringsbudget på Google. Som ett resultat är praktiskt taget all vår synlighet online via Googles sökmotor, säger Pär Svärdson till sökföretaget.

LÄS ÄVEN: Apotea nära miljarden första halvåret - ökade med 36%

Enligt Google så ska Apotea stå bakom mellan 55 och 60 procent av all apoteksförsäljning online i Sverige. Annonsering via Google sägs vara en bidragande orsak till företagets framgångar och att man under förra året nådde 1,5 miljarder kronor i omsättning.

- Vi använder Google Search och Shopping med mycket bra resultat. Google Analytics är också en nyckel till hur vi följer upp våra marknadsföringskampanjer, säger Pär Svärdson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

App för e-magasin tror på digital framtid

App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Ett år senare: Teknikmagasinet i ny rekonstruktion

Vill se lägre hyreskostnader.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MQ:s resultat störtdyker:

MQ:s resultat störtdyker: "Har varit en svag försäljning"

Somrigt gick inte hem.

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

City Gross flyttar plocket till butikerna - 33 personer får gå

Lägger om sin e-handelslogistik.

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

Han tror på ett liv efter konkursen - JC ska återuppstå

"Jag har kompetensen som krävs för att lyckas".

Annons
Annons
Tvära kast i Svensk Handels mätning:

Tvära kast i Svensk Handels mätning: "Statistisk variation"

Nya Handelsbarometern för juni är här.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta