Annons

Pär Svärdson avslöjar: Pengarna går till Googles tjänster Pär Svärdson

Pär Svärdson avslöjar: Pengarna går till Googles tjänster

2018-08-14 14:19

"All vår synlighet online via Googles sökmotor".

Sökjätten Google lyfter ibland fram svenska företag som referenser för deras olika tjänster. Vi har tidigare skrivit om bland annat Partykungen som Google var tidiga att lyfta som ett framgångsexempel.

LÄS ÄVEN: Partykungen är Googles framgångsexempel

Nu har turen kommit till nätapoteket Apotea som prisas efter att företaget har ökat sin omsättning rejält via Googles kritiserade tjänst Google Shopping. Försäljningen via sökjättens e-handelstjänst ska ha ökat med hela 269 procent under fjolåret.

LÄS ÄVEN: EU är positiva till Googles "förbättrade" e-handelstjänst

Annons
Annons

Apotea sägs helt enkelt vara väldigt duktiga på att utnyttja Googles tjänster och enligt företagets vd, Pär Svärdson, som citeras i ett referenscase, så ska majoriteten av nätapotekets marknadsföringsbudget gå till Google.

- Vi har haft fantastiska resultat i försäljning och avkastning, vilket är anledningen till att vi har valt att spendera den största delen av vår marknadsföringsbudget på Google. Som ett resultat är praktiskt taget all vår synlighet online via Googles sökmotor, säger Pär Svärdson till sökföretaget.

LÄS ÄVEN: Apotea nära miljarden första halvåret - ökade med 36%

Enligt Google så ska Apotea stå bakom mellan 55 och 60 procent av all apoteksförsäljning online i Sverige. Annonsering via Google sägs vara en bidragande orsak till företagets framgångar och att man under förra året nådde 1,5 miljarder kronor i omsättning.

- Vi använder Google Search och Shopping med mycket bra resultat. Google Analytics är också en nyckel till hur vi följer upp våra marknadsföringskampanjer, säger Pär Svärdson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta