Annons

Pär Svärdson avslöjar: Pengarna går till Googles tjänster Pär Svärdson

Pär Svärdson avslöjar: Pengarna går till Googles tjänster

2018-08-14 14:19

"All vår synlighet online via Googles sökmotor".

Sökjätten Google lyfter ibland fram svenska företag som referenser för deras olika tjänster. Vi har tidigare skrivit om bland annat Partykungen som Google var tidiga att lyfta som ett framgångsexempel.

LÄS ÄVEN: Partykungen är Googles framgångsexempel

Nu har turen kommit till nätapoteket Apotea som prisas efter att företaget har ökat sin omsättning rejält via Googles kritiserade tjänst Google Shopping. Försäljningen via sökjättens e-handelstjänst ska ha ökat med hela 269 procent under fjolåret.

LÄS ÄVEN: EU är positiva till Googles "förbättrade" e-handelstjänst

Annons
Annons

Apotea sägs helt enkelt vara väldigt duktiga på att utnyttja Googles tjänster och enligt företagets vd, Pär Svärdson, som citeras i ett referenscase, så ska majoriteten av nätapotekets marknadsföringsbudget gå till Google.

- Vi har haft fantastiska resultat i försäljning och avkastning, vilket är anledningen till att vi har valt att spendera den största delen av vår marknadsföringsbudget på Google. Som ett resultat är praktiskt taget all vår synlighet online via Googles sökmotor, säger Pär Svärdson till sökföretaget.

LÄS ÄVEN: Apotea nära miljarden första halvåret - ökade med 36%

Enligt Google så ska Apotea stå bakom mellan 55 och 60 procent av all apoteksförsäljning online i Sverige. Annonsering via Google sägs vara en bidragande orsak till företagets framgångar och att man under förra året nådde 1,5 miljarder kronor i omsättning.

- Vi använder Google Search och Shopping med mycket bra resultat. Google Analytics är också en nyckel till hur vi följer upp våra marknadsföringskampanjer, säger Pär Svärdson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Apoteksgruppen ska utveckla sin e-handel - internrekryterar

Han ska transformera bolaget.

Annons
Annons
Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

Fraktutmanaren tar in nära 40 miljoner kronor

"Stor potential inom last mile".

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

Butiker lämnar PostNord - måste hitta nya leveranslösningar

"Amazon kommer utelämna de lokala aktörerna".

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Över sex år i landet - nu börjar Amazon sälja varor

Klurig logistik?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Omnikanalhandlaren utökar sin satsning på B2B

Allt från OEM-tillverkning till företagsabonnemang.

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår

Ska stävja Zalando och Boozt.

Fracklagret:

Fracklagret: "De flesta butiker bara gnäller på e-handel"

Nischad e-handel passerar 3 miljoner kronor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Efva Attling söker:

Social Media Specialist

Cissi och Selma söker:

E-Commerce Manager /webshopsansvarig

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta