Annons

Paul Fischbein: Paul Fischbein

Paul Fischbein: "Affären är helt rätt för alla inblandade"

2016-06-16 10:10

Qliro Groups VD kommenterar försäljningen av Tretti.

Sent i går kväll stod det klart att Qliro Group säljer Tretti till den danska vitvarubutiken WhiteAway för 250 miljoner kronor. Som en del av affären knyter WhiteAway upp sig på att under en viss tid dels använda sig av Qliro Financial Services och dels att sälja sina varor via CDON Marketplace.

Affär med tre delar

Tretti omsatte förra året 754 miljoner, vilket alltså är en betydligt högre summa än köpeskillingen, men med tanke på avtalets utformning är Qliro Groups CD Paul Fischbein mer än nöjd.

- Vi tycker att det är en bra affär. Det handlar som sagt om tre komponenter - försäljning, Qliro Financial Services och CDON Marketplace - och sammantaget ser vi det som en bra strategisk affär som är helt rätt för alla inblandade. Vi är glada att kunna presentera den i dag, säger han.

Hur länge gäller avtalen ni har slutit?

- Vi har inte gått ut med det exakta antalet år, men det handlar i alla fall om fleråriga avtal.

Flera nyhetssajter har rapporterat om rykten som gör gällande att Qliro Group planerar att sälja fler e-handelsbolag, men det är inget som Paul Fischbein varken vill bekräfta eller dementera i dagsläget. Enligt honom ska pengarna som Qliro Group tjänar på Tretti-affären användas bland annat till satsningar i koncernens e-handelsbolag.

Annons
Annons

"Qliro en jättestor del"

Men mycket energi kommer också att läggas på Qliro Financial Services, koncernens betalbolag som nyligen avslöjade planer på att lansera den egna e-handelscheckouten Qliro One.

- Den här affären frigör kapital som vi ska använda till fortsatta investeringar i hela verksamheten. Då handlar det om satsningar på alla delar av gruppen, men det är klart att Qliro Financial Services är en jättestor del i den satsningen som vi tror mycket på, säger Paul Fischbein.

Qliro Group har flaggat för att försäljningen av Tretti kan påverka gruppens resultat med minus 105 miljoner under andra kvartalet 2016.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta