Annons

Paul Fischbein: Paul Fischbein

Paul Fischbein: "Affären är helt rätt för alla inblandade"

2016-06-16 10:10

Qliro Groups VD kommenterar försäljningen av Tretti.

Sent i går kväll stod det klart att Qliro Group säljer Tretti till den danska vitvarubutiken WhiteAway för 250 miljoner kronor. Som en del av affären knyter WhiteAway upp sig på att under en viss tid dels använda sig av Qliro Financial Services och dels att sälja sina varor via CDON Marketplace.

Affär med tre delar

Tretti omsatte förra året 754 miljoner, vilket alltså är en betydligt högre summa än köpeskillingen, men med tanke på avtalets utformning är Qliro Groups CD Paul Fischbein mer än nöjd.

- Vi tycker att det är en bra affär. Det handlar som sagt om tre komponenter - försäljning, Qliro Financial Services och CDON Marketplace - och sammantaget ser vi det som en bra strategisk affär som är helt rätt för alla inblandade. Vi är glada att kunna presentera den i dag, säger han.

Hur länge gäller avtalen ni har slutit?

- Vi har inte gått ut med det exakta antalet år, men det handlar i alla fall om fleråriga avtal.

Flera nyhetssajter har rapporterat om rykten som gör gällande att Qliro Group planerar att sälja fler e-handelsbolag, men det är inget som Paul Fischbein varken vill bekräfta eller dementera i dagsläget. Enligt honom ska pengarna som Qliro Group tjänar på Tretti-affären användas bland annat till satsningar i koncernens e-handelsbolag.

Annons
Annons

"Qliro en jättestor del"

Men mycket energi kommer också att läggas på Qliro Financial Services, koncernens betalbolag som nyligen avslöjade planer på att lansera den egna e-handelscheckouten Qliro One.

- Den här affären frigör kapital som vi ska använda till fortsatta investeringar i hela verksamheten. Då handlar det om satsningar på alla delar av gruppen, men det är klart att Qliro Financial Services är en jättestor del i den satsningen som vi tror mycket på, säger Paul Fischbein.

Qliro Group har flaggat för att försäljningen av Tretti kan påverka gruppens resultat med minus 105 miljoner under andra kvartalet 2016.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fraktbolagen om årets mycket svåra <nobr>e-handelsdeadline</nobr>

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Hur länge vågar man sälja?

Annons
Annons
Den svenska <nobr>e-handeln</nobr> som vill utrota julklappsstressen

Den svenska e-handeln som vill utrota julklappsstressen

"Sveriges mest spännande e-handel".

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

Förlängde leveranstiden inför julen - kritiseras för försening

"Vi försöker vara så tydliga vi kan".

1
Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Smartphotos julsuccé: 12 000 beställningar på en helg

Anlitade kund till julkampanj.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyndiq blockerar varor som är för dyra:

Fyndiq blockerar varor som är för dyra: "Är ju ett fyndvaruhus"

Nya regler för sajtens handlare.

1
Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att <nobr>e-handla</nobr>

Ny undersökning: Kraftigt minskad oro för att e-handla

"Positivt att fler känner sig trygga med att handla på nätet".

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

PRV varnar för piratkopierade julklappar på nätet

"Privatpersoner som importerar".

Annons
Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

Polarn O. Pyret söker:

Head of E-commerce

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta