Intervju: Fischbein hoppas på ett bättre andra kvartal

När Qliro Groups rapport för årets första kvartal presenterades i dag stod det klart att Gymgrossisten, som tidigare varit lite av en kassako för koncernen, hade minskat med 11 procent.

Gymgrossisten har i rapport efter rapport varit ett av de mer framgångsrika bolagen i Qliro Group. När koncernen skulle presentera siffrorna för årets första kvartal såg det dock lite annorlunda ut. Även om träningsbutiken fortfarande går med lönsamhet hade omsättningen backat med 11 procent.

- Nu möter vi ett rekordkvartal. I övrigt ligger omsättningen ganska så i linje med de senaste kvartalen, motiverar Qliro Groups VD och koncernchef Paul Fischbein.

Annons

Han menar att Gymgrossistens resultat var bra under Q1 i år men att bolaget förra året visade rekordomsättning, och att det påverkar försäljningsjämförelsen mellan det första kvartalet 2015 och i år.

- Så mycket har inte marknaden förändrats sedan dess. Det är en kombination av ett rekordstarkt första kvartal förra året och att vi är lite besvikna, för vi tror att vi kan göra mer. Det är den stora förklaringen. Q4 låg mer i linje med året innan.

Lekmer-lagret nio miljoner dyrare

En titt på gamla kvartalsrapporter visar dock på en ökning på två procent mellan Q4 2014 och Q4 2015, och att skillnaden mellan årens tredje kvartal hamnade på minus tre procent.

Har det påverkat att Gymgrossistens lansering i Storbritannien inte blev av, tror du?

- Kanske lite på marginalen. Men nej, hela gruppen fokuserar på Norden nu och det kommer vi att göra ännu mer framgent. Och Gymgrossisten går med bra lönsamhet.

Så om vi tittar på Q2 borde omsättningssiffran för Gymgrossisten se bättre ut?

- Eftersom vi är börsnoterade kan jag inte ge några prognoser för Q2. Men vi hoppas förstås på att det ska se bättre ut då, så kan vi säga.

Lekmer visade också upp en minskad omsättning för årets första kvartal. Paul Fischbein hävdar dock att butiken nu har kunnat lämna driftstörningarna på lagret i Arlandastad bakom sig.

Annons

- Däremot måste kostnaderna adresseras. Försäljningen ligger i linje med tidigare men lagret är nio miljoner dyrare att driva. Så vi för en diskussion med lagerleverantören om att vi måste få ner kostnaderna, berättar Paul Fischbein.

"All in all ett tufft kvartal"

Han tar upp Nelly och Qliro Financial Services som positiva exempel i Qliro Groups kvartalsrapport. Qliro Financial Services ökade under kvartalet med 161 procent.

- Det är den största satsningen för gruppen på många år. Och vi siktar på att tjäna pengar 2016 inom Qliro Financial Services så det är kul att vi redan nu ser en gynnsam utveckling för företaget.

Hur vill du sammanfatta kvartalsrapporten i stort?

- All in all är det klart att vi har haft ett tufft kvartal inom retailsegmenten, men vi ser många positiva signaler och är säkra på att arbetet kommer att bära frukt framgent.

Paul Fischbein har tidigare aviserat att han lämnar sin roll som VD och koncernchef för Qliro Group. Den titeln kommer istället att innehas av Marcus Lindqvist, som börjar på sitt nya jobb senast i augusti.

- När han börjar så slutar jag. Så jag kämpar på ett tag till, avslutar Paul Fischbein.

LÄS ÄVEN: Svag start för Qliro Group - men Marketplace ökar

Annons