PayPal förenklar logistiken för kinesiska exportörer

PayPal har inlett ett strategiskt samarbete med Beijing Post, en av Kinas största postleverantörer med kunder i mer än 204 städer i 143 länder över hela världen. Tillsammans har man tagit fram en internationell logistiklösning, PayPal Package, som ska göra det enklare för kinesiska exportörer att nå sina globala kunder.

Den gränsöverskridande e-handeln i Kina blomstrar. Något som lett till att fler och fler handlare tagit steget ut på nätet för att skicka sina produkter utanför landets gränser. Enligt PayPal ökade Kinas import och export med 32 procent till 2,3 biljoner dollar under 2012, något som innebär att man för första gången gick om USA.

Men för en framgångsrik e-handel krävs en väl fungerande logistik. Därför har PayPal och Beijing Post inlett ett samarbete som ska göra det enklare, snabbare och säkrare att handla från kinesiska nätbutiker.

Annons

– Att skicka paket från Kina till USA och Europa tar 10 till 20 dagar men med detta nya samarbetet kommer vi att förbättra leveransupplevelsen. Genom att arbeta med Beijing Post, kommer våra handlare i Kina att dra nytta av deras mogna import och exportsystemet. Och framförallt expressleveranser till ett lågt pris, skriver PayPal i ett pressmeddelande.

Skickas samma dag

Med PayPal Package kan handlare spåra sina leveranser på nätet och de omfattas även av PayPals ”seller protection policy”. De får också ta del av en internationell leveransservice för små paket som garanterar att deras leveranser hamnar på ett flygplan samma dag som beställning läggs.

– En av anledningarna till att människor föredrar PayPal vid internationell shopping är att det är enkelt och snabbt. Men om det tar veckor att få sina varor, eller om de inte dyker upp alls, rasar kundnöjdheten. Vi jobbar ständigt på nya praktiska innovationer som gör shoppingen bättre för både handlare och konsumenter, och vi är ganska säkra på att PayPal Package gör just det, skriver PayPal i pressmedelandet.

Källor: Press, StreetInsider

Annons