Annons

Payair fortsätter trycka in QR-koder i E-handeln

Payair fortsätter trycka in QR-koder i E-handeln

2013-01-18 16:12

Betalningar via mobilen är framtiden för e-handeln enligt vissa, andra säger tvärtom. Men fler och fler företag lanserar nu mobila plånböcker. Betalleverantören Payair som satsar på QR-koder är en av dem, och man har lyckats knyta till sig allt fler e-handlare som använder sig av deras mobila applikation. Frågan är om det kommer att bli en standard eller ej.

Den svenska betalleverantören Payair fortsätter att knyta till sig nätbutiker som använder sig av deras lösning för mobil handel med QR-koder. Vi har tidigare skrivit om att Webhallen, Siba och Skincity använder sig av deras mobilapplikation och infört QR-koder i sina webbshoppar.

När det gäller Skincity är det även ett samarbete med plattformsleverantören Panagora där målet är att ta ut e-handeln i tryckt media. Det innebär att Skincitys kunder nu kan handla tjänster och produkter direkt i tryckta annonser via mobilapplikationen.

Nu har även elektronikkedjan Davids integrerat Payairs lösning så att deras kunder kan handla direkt i deras webbutik med sin mobiltelefon.

– Med Payairs mobila handelslösning kan vi erbjuda våra kunder en snabbare och enklare betalningsprocess i webbutiken. Vi kan framöver även erbjuda nya handelsvägar direkt från reklamblad och reklamskyltar vilket kan skapa nya möjligheter, säger Bernt-Erik Karlsson, e-handels- och marknadsföringsansvarig på Davids.

Skeptiker ändrade inställning

Davids som ingår i elektronikkedjan Euronics har förutom en e-handel även två fysiska butiker. Något de har gemensamt med de andra aktörer som vi skrivit om i samband med Payairs betalningslösning.

Det dryftas en hel del om huruvida QR-koder är framtiden eller inte för e-handeln. Många är skeptiska till en början men det finns de som ändrat inställning. En av dem är e-handlaren och journalisten Urban Lindstedt som efter att ha testat tjänsten gjort betalmetoden till sitt förstaval.

Bland de som inte tror på QR-koder inom näthandeln hittar vi e-handlarna Rikard Westerberg, Tonerlagret.se och Dan Nilsson, RoligaPrylar.se som båda sågade lösningen i deras spådomar inför 2013.

– 2013 är året då vi slutar prata om QR-koder för gott, kommenterade Dan Nilsson.

E-handlarens bäste vän på Posten, Arne Andersson hade däremot en annan syn på saken i samma artikel.

– Vi kommer också att under 2013 se QR koder slå igenom på allvar och det på grund av att vi konsumenter sakta men säkert har lärt oss använda det. Och att handlarna har lärt sig använda dessa på rätt sätt och ge oss kunder en aha upplevelse.

Vem som har rätt får vi helt enkelt avvakta och se. Men som alltid är det kul med nya lösningar som kan föra e-handeln framåt.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta