Payair ska bli världsledande inom mobil handel

Svenska Payair, som tvingades i rekonstruktion i våras, är nu formellt ute ur rekonstruktionen. Med sig har man en ny affärsmodell, säkrat kapital och nya kunder. Nu satsar man på att bli världsledande inom mobil handel.

I april i år tvingades Payairs styrelse begära bolaget i rekonstruktion. Nu har man kommit ut på andra sidan och det med en ny affärsmodell, säkrad långsiktig finansiering efter en lyckad nyemission och nya kunder.

Den kommersiella lanseringen av Payairs lösning gjordes redan i september 2011 och enligt företaget själva var det inte själva plattformen det var fel på, utan sättet att sälja den på.

Annons

Payair hade tidigare som ambition att på egen hand etablera sin tjänst för mobil handel, med egen sälj- och marknadsorganisation, mot både handlare och konsumenter.

– Det här var en mycket kapitalintensiv affärsmodell och styrelsen för Payair beslutade därför i april att ansöka om rekonstruktion, samt att ändra inriktning, säger Sören Babra, grundare och Payairs VD.

White labeling

Inriktning blir nu istället att erbjuda sin tekniska plattform till stora aktörer inom betalningsmarknaden. Som till exempel banker, operatörer, kortföretag och andra företag som har behov av att tillhandahålla tjänster för mobil handel och mobila betalningar.

Försäljningen kommer i många fall att ske genom så kallad, white labeling, där kunden sätter sig eget namn på handelsplattformen.

– Majoriteten av våra leveranser kommer att vara fokuserade runt "Simplified by Payair" framöver. Vi tjänar redan pengar på det här sättet och för flera liknande förhandlingar, intresset är mycket stort, säger Sören Babra.

Subway i USA

Payair har tidigare satsat hårt på att trycka in QR-koder i e-handeln, nu verkar man även vara ute efter att ta en rejäl bit av den fysiska världen. Nyligen har den stora restaurangkedjan Subway har börjat använda företagets plattform för mobil handel i USA.

Hittills har ett 20-tal franchisetagare valt att integrera Payairs handelslösning och på sikt kan det bli 1 000-tals restauranger.

– Vi har ett utmärkt läge att arbeta vidare utifrån den position vi nu har och ambitionen är att bygga världens största shoppingföretag, säger Sören Babra.

Annons

Källa: Press

Annons