Annons

Payson: Cyber Monday största e-handelsdagen 2015 Leksaker är populära att e-handla, enligt Payson

Payson: Cyber Monday största e-handelsdagen 2015

2016-02-16 11:29

Cyber Monday var den dag då flest valde att nätshoppa förra året, enligt Payson som har analyserat 1,5 miljoner transaktioner.

De senaste månaderna har rapporterna om vilka dagar som lockade flest personer till de svenska nätbutikerna duggat tätt. Enligt Ehandel.se:s siffror, som bygger på de cirka 250 medlemmarna i Ehandel.se Analytics, slog Black Friday med råge Cyber Monday sett till antalet beställningar.

Även PostNord kunde bekräfta att förra årets Black Friday blev något av ett genombrott inom e-handeln i Sverige. I samma veva kom dock Adobe fram till att den största e-handelsdagen under säsongen var den 7 december, då julhandeln verkligen hade tagit fart. En uppfattning som delades av Elektronikbranschen.

Men Payson, som har sammanställt 1,5 miljoner transaktioner, menar att Cyber Monday var förra årets största shoppingdag och att vecka 49 var den vecka då allra flest nätköp genomfördes. Under Cyber Monday ska mer än tre gånger så många köp ha gjorts som under en vanlig dag.

Annons
Annons
- Näthandeln har under de senaste åren haft en mycket stark tillväxt och många konsumenter har upptäckt hur smidigt det är att handla på nätet. Dessutom går det enkelt att hitta nischade produkter som ofta är svåra att hitta i fysiska butiker, säger Per Bodell, VD på Payson. 

Lågt antal köp årets första vecka

Enligt Payson e-handlar svenskarna helst på kvällen, och klockan 21.00 får e-handlarna som allra mest att göra. Populärast är det att handla på nätet på måndagar, medan julafton ska ha utmärkt sig som den dag under året då minst antal e-handelsköp genomfördes. Inte heller årets första vecka var någon högsäsong för onlinehandeln, men som däremot nådde toppar under vecka 5, 18 och 22.

- E-handeln växer inom de flesta produktkategorier, men vi har sett att de produkter som är mest populära är spel, leksaker, inredning och sporttillbehör. Nu ser vi fram emot ännu ett starkt år där vi med säkerhet kommer att se en fortsatt ökning av e-handel i Sverige, säger Per Bodell.

Enligt Payson tillhandahåller företaget betalningslösningar till ungefär 10 000 e-handlare.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Intervju: Hos Garden Glory är idén viktigare än produkten

Linda Brattlöfs e-handel Garden Glory kombinerar trädgårdsskötsel och mode.

Annons
Annons

Miljardsatsning på nytt logistikcenter utanför Örebro

Fastighetsbolaget Catena gör efter sin e-handelssatsning i Ängelholm en ny storsatsning i Örebro.

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Visas VD hotar PayPal med krig om nätkunderna

Enligt Visa uppmanar PayPal användarna att betala direkt från sina bankkonton, något som innebär missade intäkter för kortjätten.

Twitter skiftar fokus från köpknappar till annonser

Det sociala nätverket ger inte helt upp sin satsning på e-handeln men ska framöver satsa mer på retargeting, så kallad återannonsering.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Köp i videoannons nästa steg i Facebooks e-handelsflirt

Facebook uppges vara på gång att lansera möjlighet för kunderna att handla direkt i forumets videoannonser.

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

KidsBrandStore överger sina lokaler för en korvfabrik

E-handlaren har växt ur sina gamla lokaler och i sommar flyttar man in i ett nyrenoverat lager.

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

100 miljoner bluffmail med Amazon som avsändare

Säkerhetsexperter varnar för mail med elak kod som tar den drabbade datorn som gisslan.

Annons
Annons
Ogvall om EU-paketet:

Ogvall om EU-paketet: "Lite Sovjetunionen över det hela"

Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall ser flera problem med EU:s föreslagna e-handelsregler.

Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Debatt: Kunden bryr sig inte om frakt, de bryr sig om leverans

Anton Johansson ryter nu till i en artikel här på Ehandel.se och menar på att kunden skiter fullkomligt i frakten.

9
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem