Annons

Payson: Cyber Monday största e-handelsdagen 2015 Leksaker är populära att e-handla, enligt Payson

Payson: Cyber Monday största e-handelsdagen 2015

2016-02-16 11:29

Cyber Monday var den dag då flest valde att nätshoppa förra året, enligt Payson som har analyserat 1,5 miljoner transaktioner.

De senaste månaderna har rapporterna om vilka dagar som lockade flest personer till de svenska nätbutikerna duggat tätt. Enligt Ehandel.se:s siffror, som bygger på de cirka 250 medlemmarna i Ehandel.se Analytics, slog Black Friday med råge Cyber Monday sett till antalet beställningar.

Även PostNord kunde bekräfta att förra årets Black Friday blev något av ett genombrott inom e-handeln i Sverige. I samma veva kom dock Adobe fram till att den största e-handelsdagen under säsongen var den 7 december, då julhandeln verkligen hade tagit fart. En uppfattning som delades av Elektronikbranschen.

Men Payson, som har sammanställt 1,5 miljoner transaktioner, menar att Cyber Monday var förra årets största shoppingdag och att vecka 49 var den vecka då allra flest nätköp genomfördes. Under Cyber Monday ska mer än tre gånger så många köp ha gjorts som under en vanlig dag.

Annons
Annons
- Näthandeln har under de senaste åren haft en mycket stark tillväxt och många konsumenter har upptäckt hur smidigt det är att handla på nätet. Dessutom går det enkelt att hitta nischade produkter som ofta är svåra att hitta i fysiska butiker, säger Per Bodell, VD på Payson. 

Lågt antal köp årets första vecka

Enligt Payson e-handlar svenskarna helst på kvällen, och klockan 21.00 får e-handlarna som allra mest att göra. Populärast är det att handla på nätet på måndagar, medan julafton ska ha utmärkt sig som den dag under året då minst antal e-handelsköp genomfördes. Inte heller årets första vecka var någon högsäsong för onlinehandeln, men som däremot nådde toppar under vecka 5, 18 och 22.

- E-handeln växer inom de flesta produktkategorier, men vi har sett att de produkter som är mest populära är spel, leksaker, inredning och sporttillbehör. Nu ser vi fram emot ännu ett starkt år där vi med säkerhet kommer att se en fortsatt ökning av e-handel i Sverige, säger Per Bodell.

Enligt Payson tillhandahåller företaget betalningslösningar till ungefär 10 000 e-handlare.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Caliroots slår sig samman med tyskt butikskoncept

Tyskland är idag Streetwearföretagets näst största marknad och nu ska man stärka greppet ytterligare med ett nytt samarbete.

Annons
Annons

Utlandstrenden: "Konceptet lämpat för global marknad"

E-handlarna Tailor Store och Räckesbutiken var redan från början inställda på att expandera utanför Sverige.

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Zalando guidar kunderna med storleks-specialister

Storleken spelar roll, i alla fall när man shoppar online. Därför testar Zalando nu nya grepp för att kunderna ska få kläder och skor som passar.

Den snurrande Kickstarter-succén kan lyft din e-handel

Med hjälp av en ljusbox och en snurrande skiva, samt en smartphone-app vill Orangemonkey göra det enklare att ta snygga 360-graders bilder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Startup hanterar 1 miljon kinesiska e-handelsreturer

Returspecialisten Freshingstock gnuggar händerna i takt med att allt fler kinesiska e-handlare säljer på amerikanska marknadsplatser.

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

E-handeln tar bort trösklar i världsekonomin

Företrädare för FN:s handelsorgan skriver i ett debattinlägg att e-handeln har brutit ner trösklar för en framgångsrik integration.

Boozt snabbar upp sin finska leveranser

Modejätten inleder ett nytt samarbete som innebär att deras finska kunder kan få sin beställning inom 24 timmar.

Annons
Annons
Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Klarnachefen Anna Borg om vad som är hetast just nu

Betalleverantören är en trogen sponsor av vår e-handelskonferens och kommer förstås att närvara när Emeet firar 10 events.

1
Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5: Maria Richardsson på Nordic Design Collective

Veckans 5 är en ny grej på Ehandel.se där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Ny <nobr>e-handelsportal</nobr> vill göra dropshipping enklare

Ny e-handelsportal vill göra dropshipping enklare

Droshi vill bli den självklara dropshipping-tjänsten för e-handlare och leverantörer.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem