Pensionerad journalist ska ta Löwengrips märke ut i världen

Konsten att nå ut på nätet, blir huvuduppgiften för LCC:s nya Digital Creative Manager.

Hermine Coyet är på många sätt en legend i skönhetsbranschen. Med, bland annat, 25 år som chefredaktör på tidningen ELLE i bagaget, vet hon mycket om hur branschen funkar.

De senaste åren på ELLE började hon intressera sig mycket för appar och digital utveckling, och 2012 var hon själv med och tog fram ELLE trend app, som sedermera belönades med utmärkelsen årets innovation av Sveriges Tidskrifter.

Annons

- Jag är 66 år och har jobbat 45 år som journalist, men har under de senaste åren blivit alltmer intresserad av hur vi kommunicerar på nätet, berättar Hermine Coyet för Ehandel.se.

Uppringd av Pingis Hadenius

Att hon hade gått i pension hindrade dock inte Isabella Löwengrips affärspartner Pingis Hadenius från att ringa upp Hermine för att fråga henne om hon ville dela med sig av sina kunskaper genom att börja jobba igen.

För Löwengrips och Hadenius gemensamma e-handelssatsning, det egna skönhetsmärket Löwengrip Care and Colour, LCC, är det dessutom just nu en spännande tid. Hermine Coyet berättar att företaget som bäst förbereder en global lansering, något som dock kräver detaljerad kunskap om andra länders digitala klimat.

Inspireras av Amazon

Bland annat åker företaget nu runt i olika länder för att ta reda på hur man bäst kan marknadsföra sig i olika delar av världen, både fysiskt och digitalt. Och det är när det gäller den digitala biten som Hermine Coyet själv kommer in i bilden.

- Jag är precis i ett sånt läge där jag känner att jag behöver något att göra. Jag är anställd på halvtid som Digital Creative Manager och kommer att ha ett helikopterperspektiv på hur vi kan nå ut på nätet. Det här är ett väldigt lärorikt jobb och jag hoppas kunna ge tillbaka lite av min kunskap och erfarenhet, säger hon.

Utvecklingen som skett genom åren, där e-handeln tagit en allt större plats på marknaden, tycker hon är bra.

- Det är ju jättespännande! Det är väldigt utmanande också, för det ser olika ut i alla världsdelar och man måste veta vad man ger sig in i. Så på LCC har vi bland annat tittat på hur de gör på Amazon, på Lazada och olika utländska e-handelssidor. Det är ett enormt gediget analysarbete som föregår vår globala lansering.

"Kommer kanske inte att jobba för evigt"

Även sociala medier är förstås en viktig del av att nå ut.

Annons

- Vi tittar på hur influenser i Kina ser ut, hur sociala medier-klimatet fungerar i olika länder och så vidare.

Och att inte längre vara pensionär är inget som hon sörjer.

- Det är väldigt roligt att få ett nytt yrkesliv, även om jag också månar mycket om min fritid. Jag kommer  inte jobba för evigt, men än så länge så kör jag på ett tag till.

Annons