Peppra dina paket med etiketter och få fler glada kunder

Men inte utan eftertanke.

Att skicka saker med en personlig touch är ett välkänt knep inom e-handeln. En liten handskriven lapp eller en liknande gest ger ofta trognare och mer köpglada kunder. Det är dock förstås svårt för alla att ge handskrivna lappar till kunderna, speciellt om man är en lite större e-handlare.

Känslor ett vinnande recept

Ett alternativ till handskrivna lappar kan vara etiketter, om vi får tro en ny undersökning på området. Ebay-sajten Tamebay rapporterar nämligen att etiketter ökar kundnöjdheten. Enligt en ny studie, utförd på uppdrag av etikettföretaget Avery, så ska etiketter på paketen göra mer än att bara förmedla information.

Annons

Det ska dock gärna vara snygga etiketter eller i varje fall färgglada sådana. Vi snackar om varumärkesbyggande och etiketter med lite finess. Enligt studien så ska du förmedla ett budskap och gärna med känslor, då känslor sägs vara mycket effektivt för att locka till köp och öka kundlojaliteten.

Positivt med kurviga teckensnitt

Att förmedla ett budskap på en etikett med ett teckensnitt som efterliknar handskrift sägs även det öka exempelvis köpintentionen med över 30 procent. Handskrift gör helt enkelt kunderna mer engagerade.

Okej, så färgglada etiketter med ett tydligt känslomässigt budskap sägs skapa gladare och mer lojala kunder. Det ska påminnas om att det är ett etikettföretag som beställt studien, men en annan intressant punkt är att du kan få ännu bättre effekt med fler etiketter.

Tydlig fördel med flera

Det är förstås i Averys intresse att vi köper mer etiketter men enligt studien så kan man multiplicera alla positiva effekter med en fin etikett om man använder flera. Att designa en snygg adressetikett kan alltså kompletteras med till exempel en ren varumärkesbyggande etikett.

- Även om vi inte rekommenderar handlare att sätta på en massa etiketter bara för sakens skull, så är det en tydlig fördel att gå utöver en vanlig adressetikett, säger Fiona Mills, marknadschef på Avery UK.

Avery vill förstås, även om de inte säger det, att du ska peppra dina paket med snygga etiketter. Men för de e-handlare som kanske inte har råd med egna lådor eller egen tejp så kanske man kan slänga på en egendesignad etikett, eller helt enkelt ett klistermärke, som ger en extra touch på ett annars tråkigt paket. Enligt undersökningen finns det en hel del att vinna med en liten färgglad etikett med rätt budskap.

Undersökningen ska ha bestått av 1 100 britter och studien inkluderande även experiment med eye-tracking för att analysera effekten av etiketter på paket.

Annons
Annons