Pepsi hotade av nätet – planerar e-handelsvänliga produkter

"Oändliga möjligheter för spontanköp".

Nyligen kunde vi rapportera om hur Coca-Cola kämpar med den växande e-handeln, som företaget pekar ut som ett problem. Näthandeln bidrar nämligen till att spontanköpen minskar och det är ett område där läsk som Coca-Cola lever och frodas.

Aktieägarna är oroliga

Nu instämmer Pepsi i konkurrentens farhågor kring e-handeln och tillägger ytterligare problem. Pepsi säljer även en hel del snacks, som exempelvis chips, och dessa lever också bland spontanköpen och inte bara det, produkterna är känsliga för att fraktas och har ofta ett lågt försäljningsvärde - saker som inte klingar bra ihop med e-handel.

Annons

Både Coca-Cola och Pepsi ser alltså trubbel vid horisonten och deras aktieägare är mycket oroliga för framtiden och hur bolagen ska klara sig i vår allt mer digitaliserade värld. Samtidigt fajtas bolagen med att konsumenterna allt mer vill ha nyttig mat, vilket förstås inte är det som läskedrycksjättarna har byggt upp sina verksamheter kring.

E-handeln är en möjlighet

Än så länge är det dock ingen katastrofstämning och Pepsi kan rapportera en tillväxt på 2 procent för andra kvartalet och en försäljning på nära 16 miljarder dollar. Under ett samtal med investerare och analytiker så ska dock e-handeln ha lyfts flera gånger. PepsiCo:s VD, Indra Nooyi, ska ha svarat att bolaget ser den växande e-handeln som en möjlighet att utveckla nya lösningar:

- Vi vill försäkra oss om att våra snacks blir mer levererbara och då inte bara genom click&collect. Vi vill också tittat på leveransen av kylda drycker för att kunna dra fördel av den ökande e-handeln. Det finns oändliga möjligheter att skapa spontanköp med e-handelsteknik.

Företaget försöker nu utveckla nya förpackningar som bättre ska klara e-handelsleveranserna. Pepsi hävdar bestämt att de har en plan för att inte bli irrelevanta i den pågående revolutionen inom detaljhandeln.

- Vi tittar på meningsfull innovation både inom snacks och drycker för att kunna adressera den exploderande tillväxten inom e-handel, säger Indra Nooyi.

Enligt sajten Marketing Week ska Pepsi även utvärdera möjligheterna att själva starta upp e-handel för att sälja sina produkter.

Annons