Personalisering, olja & pyssel – allt från Analyticsdagarna

Alla pratar just nu om hur viktigt det är att analysera sin data. Ehandel.se besökte Analyticsdagarna för att få koll på de senaste trenderna.

På Analyticsdagarna, som om man bortser från en kompletterande workshops-dag, egentligen består av endast en dag, ägde rum på Hotell Rival på Södermalm i Stockholm under gårdagen. Ett hundratal gäster hade samlats i syfte att dela med sig av sina anlyseringskunskaper, och samtidigt förhoppningsvis ta med sig något tips därifrån.

Spotifys Fredrik Johansson jämförde data med olja

Annons

I en tid då allt fler pratar om att analysera sin data kan det förstås vara svårt att veta exakt vad man ska göra. Tips i stil med "våga testa nya saker" och "lär känna dina kunder" är det inte ont om. Ehandel.se åkte till Stockholm för att se om vi kunde få några nya insikter.

Jämförde data med olja

Dagen inleddes med att Amazon Web Services berättade att det fanns både tid och pengar att tjäna på att anlita företagets tjänster, något till exempel Partykungen tidigare valt att göra. Företagets Max Amordeluso tipsade om att tänka på kostnaderna, behålla flexibiliteten och att lägga ihop all tillgänglig data för att kunna se mönster.

Mingel och nätverkande - måsten på konferenser 

Den välbesökta inledningen följdes av Fredrik Johansson från Spotify som med rubriken “Analytics has grown up” gav en bild av hur det snabbväxande företaget numera jobbar med analys. Han jämförde data med olja och kom fram till att båda numera kan ses mer eller mindre som naturtillgångar, som man förutsätter finns tillgängligt. Spotifys metod går i korthet ut på att data ska genomsyra allt som sker på företaget. Spotify, som för övrigt är en av Amazon Web Services kunder, ska bli “data first” hette det, och alla på företaget arbetar numera med analys på ett eller annat sätt.

Adlibris Anna Stjernström och Rubie Oliphant Lodin fortsatte lite senare med att berätta att Adlibris fått kritik för att inte ha en så jätteinspirerande hemsida. När företaget skulle sälja pysselmaterial testades därför ett nytt upplägg, och hur det togs emot har förstås kartlagts med hjälp av - just det, företagets data. Mer om det i en senare artikel här på Ehandel.se.

Många i publiken passade på att ta bilder av det som presenterades på scenen

Vill slippa ange skostorlek och avreseort

Eftermiddagen bjöd på presentationer från både offentliga verksamheter och privata företag. Många varnade för att analysera för brett och utan att ha ett tydligt syfte. Personalisering och att erbjuda kunderna specialanpassade upplevelser var också ett tema som återkom flera gånger.

Eniros analyschef Dennis Stenberg tycker till exempel att det är irriterande att alltid behöva ange var han flyger ifrån och vad han har för skostorlek när han uträttar ärenden på nätet, när han vet att företagen egentligen redan har koll på de här uppgifterna. Han ser framför sig ett lokalt anpassat Eniro, där varje användare kan ha sin egen upplevelse. Liknande planer ska enligt uppgift finnas hos Hemnet, som med hjälp av sin data bland annat hade lyckats få stort genomslag i media.

Annons

Rubie Oliphant Lodin redogör för hur Adlibris med hjälp av data landat i en lyckad pysselkampanj

Gårdagens deltagare fick förhoppningsvis med sig något matnyttigt innan fika och nätverkande byttes mot afterwork och drinkbiljetter. Missade du eventet, eller inte fick ut det du hade önskat, kommer vi framöver att publicera flera spännande intervjuer med de som var där. Missa inte det!

Nästa upplaga av Analyticsdagarna äger rum i november 2016. 

Annons