Personlig assistans – Nästa steg inom E-handel?

SMS-tjänsten Magic ser ut att ha varit startskottet för en mer serviceinriktad e-handel.

Ni minns kanske Magic som det skrevs om en hel del för några veckor sedan. En SMS-tjänst som lovade att fixa det mest åt dig om du bara gav dem en order via ett SMS-meddelande.

Magic led dock av att vara ett snabbt ihopsatt projekt vid sidan av grundarens vanliga sysselsättning. Den enorma efterfrågan stannade även upp hela maskineriet och drog ner servicegraden rejält.

Annons

Nu har en ny tjänst lanserats i samma anda men som sägs vara mer genomtänkt. Den heter Operator och ska forma framtidens handel.

I en intervju säger grundaren Robin Chan att han vill ta hand om all den handel som ännu inte tagit steget ut på nätet. Bakom Operator finner vi utöver Robin Chan även Ubers medgrundare Garret Camp.

Operator skall se e-handel i två delar. Den ena är den klassiska e-handeln som liknas vid varuautomater. Det finns ett stort utbud och du beställer det du vill ha med något klick på skärmen. Amazon liknas alltså vid en gigantisk varuautomat.

Den personliga servicen saknas

Den andra delen är de som vill ha personlig service och få allting serverat. E-handeln har redan ett stort utbud men den personliga servicen sägs saknas, något som Magic, Operator och även svenska Djenee satsar på. Personliga conciergtjänster som ligger ovanpå den befintliga e-handeln.

Att tjänsterna inte är kopplade till en specifik butik gör det potentiellt mycket bättre än den personliga service man får i en fysiska handel. Eftersom utbudet är mycket större.

Skillanden mellan Magic och Operator skall vara att den senare har en mer långsiktig plan. Operator ska ha en färdig mobilapp där betalning är integrerad. När du ber om något och får ett förslag är det alltså enkelt att bara trycka "I'll take it".

Riktiga människor som ger förslag

Precis som hos Magic är det riktiga människor i bakgrunden som svarar och ger förslag på lösningar till användarnas problem. Dessa operatörer kan vara anställda hos Operator men de kan också vara anställda hos ett företag som är partner till tjänsten.

Butiker ska nämligen kunna ansöka om att få vara en del av Operator. Stora företag med många produkter kan därmed sätta in en egen operatör som har hand om deras utbud.

Annons

Användarnas förfrågningar slussas nämligen ut till en passande operatör inom rätt område för det som behövs.


Bilder på appen som nu är i testversion

Operatörerna syns med bild i appen och man ska även kunna följa dessa och se deras förslag på produkter. Det är en uppenbar utveckling ifrån Magics snabbt ihopsatta, men också enklare tjänst.

Om Operator kommer bli en succé återstår att se. Det är dock en tydlig trend att allt fler vill införa en mer personlig touch ovanpå den befintliga e-handeln.

- Det finns många, många saker i ditt liv där en människa kan ge dig bättre service än ett gäng recensioner på en e-handelsplats, säger grundaren Robin Chan till TechCrunch.

Annons