Personlig shoppingtjänst lockar 170 miljoner kronor

Den personliga shoppingtjänsten Outfittery hjälper män att klä sig snygg på jobbet och på fritiden. Nu får man lite hjälp på traven i form av 170 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Northzone tillsammans med en rad mindre investerare.

Riskkapitalbolaget Northzone är inte främmande för att investera i e-handelsbolag. Under 2014 stoppade man bland annat in 55 miljoner kronor i Footway och deltog i en finansieringsrunda som inbringade 150 miljoner kronor till Fyndiq.

Nu är det dags igen när Northzone investerar majoriteten av de 170 miljoner kronorna i den personliga shoppingtjänsten Outfittery. Övriga investerare är riskkapitalbolagen Highland Capital Partners, Mangrove Capital Partners samt den tyska mediekoncernen Holtzbrinck.

Annons

I stora drag går tjänsten ut på att användaren definierar sin stil på jobbet samt på fritiden och skickar in sina mått till Outfittery. Efter det dyker det upp en rad klädkombinationer att prova i hemmet där man behåller det man gillar, och skickar tillbaka resten.

– Vi är övertygande om att e-handelns tillväxt kommer att accelerera, drivet av att vi handlar allt mer via mobilen. Vi har satsat på bolag som Footway och Fyndiq och letar nu efter e-handelsbolag med en egen twist på sin affärsmodell. Där passar Outfittery in, säger Hans Otterling, partner på Northzone.

Ska nå alla män

Tyska Outfittery grundades 2012 av Julia Bösch och Anna Alex som träffades när de jobbade på den börsnoterade e-handelsjätten Zalando, med Kinnevik som majoritetsägare.

– Anna och jag träffades på Zalando och klickade direkt. Sedan upptäckte vi att vi hade samma vision för framtiden för herrmode, nämligen att hjälpa män med personliga stiltips, säger Julia Bösch.

Idag finns Outfittery, som är både en webbsida och app för mobilen, i Tyskland samt i ytterligare sju andra länder. Däribland Sverige där man redan anställt sex personliga stilister.

– Vi når 200 000 män i åtta europeiska länder idag. Målet är att nå alla män i Europa. Just nu investerar vi att bygga varumärket och expandera till fler länder, säger Julia Bösch.

Källa: DI.se

Annons
Annons