Personligt i fokus när Byggmax bygger helt nytt

Avensia, en av Nordens större e-handelsleverantör jobbar just nu på en ny nätbutik åt Byggmax. Tillsammans med sökmotorn Apptus eSales ska den nya sajten bli självoptimerande och mer personlig för varje enskild kund. Den nya e-handeln ska vara i drift under sommaren 2013.

Byggmax har under året belönats med Internetworlds utmärkelse, Sveriges bästa e-handelssajt 2012. Trots det kommer man inom kort att lansera en ny e-handel. Tillsammans med e-handelsleverantören Avensia utvecklar man just nu en helt ny sajt som är självoptimerande, och medger full personalisering för kunden.

– Tillsammans med Avensia bygger vi nu en ny sajt som ska göra det lättare för kunderna att hitta rätt byggvaror och minska vår interna administration. Den nya sajten personaliserar och optimerar automatiskt innehållet efter varje besökare samt kör A/B testning kontinuerligt, säger Mia Kamlén, webbchef på Byggmax. .

Annons

Kommer inte längre med sajten

Man ska också ha lagt ner ett stort arbete på att koppla samman varorna i sortimentet med instruktionsfilmer för att praktiskt visa hur man kan gå tillväga med sitt byggprojekt.

– Vi vill göra det så enkelt och roligt som möjligt för våra kunder att handla byggvaror och förverkliga sina byggprojekt. Med den nuvarande sajten kommer vi inte längre, säger Mia Kamlén.

Byggmax utvärderade flera olika leverantörer, men valet föll till slut på Avensia som kunde visa upp liknande e-handelsprojekt som varit lyckade. Ett av dem är Kjell & Company som har uppvisat rekordresultat efter att ha lanserat en motsvarande e-handelslösning.

Ett självlärande system

I den nya e-handelssajten implementeras även sökmotorn, eSales, som kommer från Apptus. eSales skapar en unik butik för varje besökare genom ett självlärande system som analyserar kundens klick- och köphistorik, och presenterar de erbjudanden som ger flest köpbeslut.

– E-handeln stöttar försäljning i butik och tvärtom. Kunderna som besöker Byggmax.se vill direkt kunna få del av innehåll och produkter som är relevanta för just dem. Att automatiskt anpassa sajten efter besökaren så att produkter med störst köppotential exponeras är något vi arbetat med i flera år och har djup kompetens kring, säger Jörgen Bertilsson, vd på Avensia.

 
Källa: Press

Annons

Annons