Personuppgifter stjäls online – ny stor våg av fejkmejl

Det är inte bara PostNord som utnyttjas av nättjuvar.

I Sverige har vi under flera perioder fått se fraktjätten PostNords varumärke utnyttjas i olika scam-mail. E-postmeddelanden som utger sig för att komma ifrån ett stort företag i syfte att lura mottagaren.

Detta för att få förtroende från användaren som sedan antingen uppmanas installera något konstigt program på datorn eller att ge ut sina privata uppgifter, ofta inkluderat kortuppgifter. Saker som sedan utnyttjas i onda syften.

Annons

Tusentals personer i ny våg

Dessa utskick kommer inte sällan vid olika shoppinghögtider då stora företag skickar ut en massa mail till kunderna. Bara de senaste dagarna har för övrigt PostNord använt sin nya mobila app för att försöka stävja problemet.

- Vi vill varna för falska e-postmeddelanden! Vid osäkerhet, använd appen eller kontakta kundservice, skrev PostNord på Twitter den 12 december.

Nu rapporterar flera brittiska tidningar att även Amazon varnar sina kunder för falska e-postmeddelanden. Ett nytt scam-mail cirkulerar nämligen i Storbritannen, USA och Australien. E-postmeddelandena rapporteras vara mycket trovärdiga i sin utformning och ska ha skickats till "tusentals personer" världen över.

"Kan inte göra något"

Brevet i fråga hävdar att kundens placerade order hos Amazon inte kan skickas ut. För att lösa "problemet" ombeds kunden att uppge alla sina uppgifter igen, inkluderat betaluppgifter, som då förstås stjäls av bedragarna.

Precis som PostNord har Amazon gått ut med att de aldrig kräver dessa uppgifter via ett mail på det sättet. Med tanke på att miljoner lägger order hos Amazon just nu är det dock tyvärr folk som faller för dessa massutskick mitt i julstressen. PostNord konstaterar krasst att företaget "tyvärr inte kan göra något att de [breven] skickas ut av bedragare".

Annons